23948sdkhjf

ITD: Gode signaler i regeringens klimaudspil

Vejgodstransportens brancheorganisation ITD er helt enig med regeringen i, at transportbranchen skal bidrage i kampen mod klimaændringer, men advarer mod nye afgifter. 

»Dansk vejtransport kan og vil bidrage til at reducere udslippene af drivhusgasser. Men det skal ske via effektiviseringer, der gør os i stand til at flytte mere gods med den samme liter diesel. Afgifter, der bremser lastbiltransporten, fungerer som en direkte bremse for økonomien og væksten og vil koste arbejdspladser,« siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

Meldingen kommer, efter regeringen onsdag formiddag offentliggjorde sit klimaudspil. Udspillet skal være med til at sikre, at Danmark kan leve op til det overordnede mål om at nedbringe landets samlede CO2-udslip med 40 procent frem mod 2020.

Hos ITD er der opbakning til de overordnede linjer i regeringens klimatilgang. Regeringen lægger vægt på, at nye klimatiltag skal tage hensyn til dansk konkurrenceevne og jobskabelse, samtidig med at de mest omkostningseffektive tiltag skal foretrækkes.

»De foreløbige signaler er positive og beroligende i forhold til, hvad man kunne frygte på forhånd. Det er logisk at gå efter de lavt hængende frugter, hvor effektiviseringer og bedre økonomi går hånd i hånd. Dem er der masser af på transportområdet,

«

siger Jacob Chr. Nielsen.

Fornuftige forslag til grønne løsninger

Regeringens såkaldte virkemiddelskatalog med 78 punkter indeholder blandt andet forslag om en forsøgspulje til energieffektive transportløsninger samt støtte til forsøg med varedistribution uden for myldretiderne.

»Sådanne tiltag vil medvirke til at vride ekstra effektivitet ud af transportkæderne, og det er helt i tråd med tankegangen i erhvervet. Erfaringerne viser, at de positive resultater kommer, når vi giver plads til nytænkningen,« siger Jacob Chr. Nielsen.

Han peger på modulvogntog og øgede vægtgrænser for lastbiler som to gode eksempler på, at nytænkende politikere og branchefolk allerede har formået at levere konkrete effektiviseringer, som både hjælper samfundets CO2-regnskab og vognmændenes egen bundlinje.

I ITD ser man ligeledes positivt på planerne om at fremme 2. generations bio-brændstoffer og om at slå et slag for energivenlig køre-teknik på vejene.

[add:352]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062