ITD: Udflagede lastbiler kører internationalt
Nu svarer de danske vognmænd igen på beskyldningerne om, at de i stor stil opretter såkaldte postkassefirmaer i udlandet uden anden reel aktivitet end en postadresse for at omgås cabotagereglerne og hyre billig udenlandsk arbejdskraft.
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, har foretaget en rundringning til de i alt 55 danske vognmænd, der har selskaber i Tyskland, og 39 af dem har svaret.
Af svarene fremgår det, at godt halvdelen af selskabernes kunder i gennemsnit er danske. Men den altovervejende del af kørslerne foregår uden for Danmark. Vognmændene oplyser, at det i gennemsnit er omkring fem procent af kørslerne, der er indenrigstransporter i Danmark – eller såkaldt cabotagekørsel.
»Billedet er tydeligt: Ideen med udflagningen er at konkurrere på de internationale ruter på samme vilkår som vognmændene i resten af Europa. Den lejlighedsvise cabotagekørsel i Danmark foregår i forbindelse med, at bilerne afleverer eller opsamler gods i Danmark. At denne begrænsede cabotage-aktivitet helt skulle skævvride det danske indenrigsmarked, er en sejlivet myte, som det er meget svært at finde faktuelt belæg for,« siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
»Tager vi udgangspunkt i vognmændenes vurderinger, svarer den totale cabotageeffekt fra alle de tysk udflagede biler til omkring 80 fuldtidslastbiler på det danske indenrigsmarked. Det skal ses i forhold til, at der er godt 40.000 indregistrerede lastbiler i Danmark,« siger han.
Lokale og personale i Tyskland
Poul Bruun undrer sig over beskyldningerne om, at vognmændene driver ’fiktive selskaber’ og generelt ikke skulle have rent mel i posen.
»Samtlige adspurgte med selskaber i Slesvig-Holsten oplyser, at de råder over lokaler og har personale ansat. Omkring 45 procent har dog valgt at outsource administrationen. Det er typisk selskaber med få biler, hvor det ikke giver mening at have fastansat administrativt personale i det udenlandske datterselskab,« siger Poul Bruun.
ITD fører en løbende statistik over antallet af udflagede lastbiler med dansk ejerskab. Seneste opgørelse fra marts i år viser, at der p.t. er i alt 3.298 danskejede biler indregistreret i udlandet. Heraf har 1.680 en tysk nummerplade.
[add:38]
[add:408]