DTL: Postkasse-fidus fremmer cabotagekørsel
Udflagning gennem et postkasseselskab er også en måde at få tag i den danske indenrigskørsel på gennem udnyttelse af de lempelige regler om cabotagekørsel, mener chefjurist John Roy Vesterholm fra DTL.
»Tilsyneladende flytter aktiviteterne reelt ikke, men forbliver i Danmark. Virksomheden foretager som udgangspunkt fuldstændig den samme kørsel som tidligere, bare nu under nogle helt andre rammevilkår på grund af proforma-udflagning – herunder muligheden for indenrigskørsel i Danmark,« forklarer han.
John Roy Vesterholm peger på, at den oprindelige hensigt med at forbyde postkassefirmaer i EU netop har været at sikre, at man ikke via proforma-adresser kan udnytte reglerne i et land, som virksomheden ikke reelt er etableret i og i øvrigt ikke har nogen tilknytning til.
Postkasser fremmer cabotage
»Med den forståelse, der hersker i mange lande, herunder Danmark, af cabotage som noget, der kan udføres systematisk 365 dage om året, så gør opsætningen af en postkasse på den anden side af grænsen det uendeligt nemt at køre cabotagekørsel med udenlandske biler i Danmark. Det lægger et helt urimeligt pres på vognmænd, der har deres danske tilladelser på danske biler og er etableret og betaler skat i Danmark.«
John Roy Vesterholm mener også, at hele kontrolsystemet bag ved vognmandserhvervet tilsiger en faktisk etablering i det land, hvor man har sine tilladelser:
»Etableringslandets myndigheder har pligt til at føre tilsyn med, at virksomheden til enhver tid opfylder tilladelseskravene, og myndighederne har ikke kontrolbeføjelser i andre lande end deres eget. Det giver ikke mening at føre kontrol med en postkasse,« siger John Roy Vesterholm.
[add:369]
[add:389]