DEBAT: Miljøvenlig el-bil...?
Tillykke med den kulfyrede skraldebil...
"Eftersom driften af det nye køretøj er baseret på elektricitet, belaster det ikke miljøet med sundhedsskadelige partikler, CO2-udslip og støj," står der i artiklen om Frederiksberg Renovations nye batteridrevne renovationsbil.
Det er da en sandhed med modifikationer. Den danske el-produktion er for ca. 60 % vedkommende baseret på fossilt brændsel (kul, naturgas, olie, affald mv.), så når den nye renovationsbil suser rundt på Frederiksberg, belaster den nok ikke nærmiljøet med partikler, NOx'er og CO2. De forurenende stoffer udledes til gengæld i en lind strøm fra de kraftværker, som producerer strømmen til renovationsbilens batterier.
I artiklen er bilen fotograferet foran Avedøreværket, og her fyrer blok 1 primært med kul, mens blok 2 er et såkaldt multibrændsels-anlæg, dvs. det fyrer med naturgas, olie, kul, halm og træpiller. Kun de to sidstnævnte brændsler kan med en vis ret hævdes at være CO2-neutrale, mens der både udledes partikler, NOx og CO2 ved afbrænding af naturgas, olie og kul.
Det er fint, at der forskes og udvikles inden for el- og batteridrift med henblik på at producere mere miljøvenlige køretøjer, men det er direkte forkert at hævde, at el-drevne køretøjer ikke forurener. Men det lyder naturligvis mere sexet end at skrive, at den nye renovationsbil "kører på op til 60 % kul".
Mikael Friis
Stenosgade 5, 4. tv.
1616 København V
[add:369]
[add:408]