23948sdkhjf

Frederiksberg satser på ny el-bil

Som et led i en forbedring af miljøet har Frederiksberg Renovation investeret fem millioner kroner i Danmarks første renovationsbil, som er 100 procent eldrevet. Eftersom driften af det nye køretøj er baseret på elektricitet, belaster det ikke miljøet med sundhedsskadelige partikler, CO2-udslip og støj.

Den nye renovationsbil med tre aksler er godkendt med 26 ton totalvægt og 9 ton nyttelast og drejer på både den forreste og bageste aksel.

[pic:20479]Hvad angår arbejdsmiljø og trafiksikkerhed, kan mandskabets adgangsforhold til førerhusets helt flade gulv tåle sammenligning med at gå op og ned ad et mindre trappetrin.

Med hensyn til trafiksikkerhed – herunder de tragiske højresvingsulykker - er chaufføren godt hjulpet med udsigt til medtrafikanter gennem store rudearealer, store vibrationsfrie sidespejle og en 9-trins ZF-gearkasse med elektronisk automatisk gearskiftesystem.

[pic:20478]Den 100 procent el-drevne renovationsbil har en aktionsradius på 225 kilometer ved almindelig kørsel. Alternativt 120 kilometer ved renovationskørsel, hvilket er mere end tilstrækkeligt til at klare to læs dagrenovationskørsel.

Den fulde batterikapacitet er 225 kwh.  Og opladningstiden - fra 20 til 100 procent - er 6 timer med tilslutning til 380 volt stik.

[pic:20480]Sammenlignet med en nogenlunde sammenlignelig renovationsbil med trækkraft fra en traditionel dieselmotor repræsenterer den aktuelle el-bil en merpris på 1,5 millioner kroner. El-bilen er konstrueret af to producenter. Således har Dennis Eagle i Storbritannien leveret chassis, førerhus og komprimatoranlæg, mens den franske el-ekspert virksomhed PVI har udviklet og monteret el-anlægget.

Frederiksberg Renovation, der håndterer stort set alle former for dagrenovation og storskrald, er 100 procent ejet af Frederiksberg Kommune.

[add:369]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062