23948sdkhjf

Glæde over modul-fremskridt

For kort tid siden aftalte de fleste af Folketingets partier et transportforlig. Aftalen betyder bl.a. mere effektiv og fleksibel brug af de lange lastbiler - modulvogntog. Det vurderer ITD’s tekniske ekspert, chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens.

»Modulvogntog får bedre mulighed for at komme ud i alle hjørner af industrikvarterer, så flere virksomheder kan kobles på den effektive transportform,« siger han.

I centrum for aftalen om modulvogntog står den såkaldte virksomhedsordning. Her kan enkeltvirksomheder tilslutte sig forsøget med modulvogntog, mod at virksomheden eller kommunen betaler eventuelle omkostninger ved at tilpasse vejnettet, så modulvogntogene kan komme frem.

Fleksibilitet

Før skulle en vej være godkendt til alle typer modulvogntog. Det betød ofte ombygninger, fordi eksempelvis modulvogntog af typen ”linkvogntog” kræver mere plads for at komme rundt i kurverne i et sving.

Med det nye transportforlig bliver det muligt at få tilladelser, så en bestemt type modulvogntog kan få lov til at køre ad en bestemt rute. Vælger en virksomhed eksempelvis kun at bruge ”dollyvogntog,” kræver det sjældent nogen større ombygning af vejene, fordi pladskravene rundt i svingene er mindre. Dermed kan modulvogntog nu nå længere ud ad vejnettet uden omkostninger for virksomheder og kommuner.

Jørn-Henrik Carstens glæder sig også over en mere fleksibel tilgang til tidspunkter. Før gjaldt tilladelser til kørsel med modulvogntog udelukkende for hele døgn. Det betød i nogle tilfælde, at det ikke var muligt at køre med modulvogntog kl. 23.00, hvis vejen i myldretiden var tæt trafikeret.

Nu kan modulvogntog få lov til at bruge en vej i en afgrænset tidsperiode af døgnet, mens der eksempelvis er lukket for vogntogene i myldretiden.

»I ITD har vi lige siden virksomhedsordningens indførelse arbejdet på at dreje ordningen i en mere fleksibel retning. For mig at se er vi kommet et godt stykke længere i at folde modulvogntogenes fulde potentiale ud,« siger Jørn-Henrik Carstens.

[add:38]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11