A7 udvides: Tyskerne lytter til erhvervsønsker
Fra 2014 og 16 år frem til 2030 udvides den tyske motorvej A7 til seks spor nord for - og otte spor syd for - Hamburg. Dermed står dansk godstransport og dansk eksport foran seksten års vejarbejde lige syd for grænsen.
»Vi er bekymrede for fremkommeligheden. Heldigvis står det klart, at de tyske myndigheder gør alt, hvad de kan, for at årene med vejarbejde bliver så gnidningsfrie som muligt«, siger chefkonsulent Anders Jessen hos vejgodstransportens brancheorganisation ITD.
Anders Jessen deltog tidligere på måneden i et møde i Neumünster med tyske myndigheder og transportorganisationer om udvidelsen. Her fortalte tyskerne om planerne.
For eksempel vil der hele tiden være to spor til rådighed i hver retning, som får en bredde på 3,25 meter mod normalt 2,85 meter. Samtidig satser tyskerne stærkt på, at hastighedsbegrænsning uden for Hamburg-området ikke ryger under 80 km/t.
»Det burde få afgørende positiv effekt for trafikken«, mener Anders Jessen.
Han understreger, at vognmandsbranchen på sigt er begejstret for de flere spor på A7, som vil betyde mere plads til at lade varerne strømme til og fra Danmark. Men under vejarbejdet gælder det om at holde nøje øje med udviklingen for at sikre, at trafikken glider så let som muligt.
ITD har tidligere præsenteret idéer til, hvordan lastbiltransporten bidrager med en nemmere tur igennem vejarbejdet.
[add:409]
[add:408]