23948sdkhjf

Nye tal styrker ønsket om to ton ekstra

I 2011 måtte lastbiler gå op i kampvægt, da de tilladte vægte og akseltryk blev hevet opad for flere lastbiltyper.

»Det har været en klar succes. Nu gælder det om at komme endnu længere. Heldigvis ser det ud til, at vi kan få en billigere løsning, hvad angår slid på vejene, end vi hidtil har regnet med,« siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD.

Et transportforlig blev indgået onsdag. Et af resultaterne er, at de seksakslede vogntog fra årsskiftet kan gå fra 48 til 50 ton. Udfordringen ligger ved de syvakslede, som bl.a. ITD ønsker skal gå fra 54 til 56 ton.

Betydeligt mindre vejslid

En rapport fra Vejdirektoratet fra 2010 peger nemlig på en udgift på mellem 200 til 300 mio. kr. i øget slid på statslige og kommunale veje. Til gengæld venter der en samfundsmæssig gevinst på 468 mio. kr. i form af øget effektivitet.

»Friske beregninger viser, at vi kan få udgifterne til vejslid banket betydeligt nedad. Det gør det lettere at få politikerne med på også at hive de syvakslede lastbiler op i vægt,« siger Jørn-Henrik Carstens.

Han forklarer, at ud over vejsliddet er der en særlig udfordring omkring brobelastningen, som kræver en løsning, for at vi kan få alle vogntogstyper med. Løsningen er at lave nogle mindre restriktioner for en bestemt type vogntog: Nemlig en fireakslet lastbil med en treakslet kærre - især når lastbilen er en såkaldt 1+3 konfiguration, også kaldet triple bogie. Kun få vognmænd vil mærke til begrænsningerne, men de vil have en væsentlig betydning for det endelige regnestykke.

Det hele på én gang, tak

Efter planen bliver der truffet beslutning om fremtidens vægt på de største vogntog i september 2013.

»Vi har ikke brug for endnu en delløsning med enkeltbidder. Vognmænd, der allerede har investeret i syvakslede lastbiler, kan få en afskrivningsmæssig lussing, hvis kun seksakslede lastbiler får forøget vægtgrænsen. Det er afgørende at hæve vægten for alle typer vogntog i et hug,« siger Jørn-Henrik Carstens.

[add:384]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111