23948sdkhjf

Sidste udkald for Euro 5

Den 31. december er sidste dag for indregistrering af nye Euro 5-lastbiler i Danmark. Dagen efter er skæringsdato for Euro 6-normens ikrafttræden, så hvis danske lastbilkøbere ønsker at investere i en ny Euro 5-lastbil, er det snart tid til at beslutte sig.

»Selvom nytårsaften stadig føles langt ude i fremtiden, er det nu, at de danske lastbilkøbere skal beslutte sig – især hvis de vil investere i nye Scania Euro 5-lastbiler,« siger Scanias markedschef, Anton Freiesleben.

»Vi er på vej ind i ferieperioden, så med ferielukning på Scania-fabrikkerne, ca. 10 ugers leveringstid på et nyt chassis samt normal opbygningstid er vi faktisk fremme i november-december, før især lange chassiser med komplicerede opbygninger er klar til levering og indregistrering,« siger Anton Freiesleben.

Han tilføjer, at Scanias fabriksopbyggede sættevognstrækkere har noget kortere produktions- og dermed leveringstid, men at stigende ordreindgang godt kan skabe flaskehalse i løbet af efteråret.

»Der er gode grunde til allerede nu at beslutte sig for, om de næste biler i vognparken skal være Euro 5 eller Euro 6. Beslutningen afhænger af kørselsopgave, kørselsområde, investeringshorisont, forventet driftsperiode osv.,« siger Anton Freiesleben.

Hos Scania kan man allerede nu bestille Euro 6-lastbiler i hele produktsortimentet fra de mindste distributionslastbiler til entreprenør- og langturslastbiler på op til 490 hk. De populære Scania V8’ere i Euro 6-version på op til 580 hk kan bestilles fra tidligt på efteråret til levering sidst på året.

Højere anskaffelsespris - mere ”langtidsholdbar”

[pic:20326]»Euro 6-lastbiler har en noget højere anskaffelsespris end Euro 5. Til gengæld er en Euro 6 mere ”langtidsholdbar” i forhold til f.eks. kommende miljøzoner. Og da Scania allerede har lanceret sine 2. generation Euro 6-motorer, kan vi se, at f.eks. de nye 450 og 490 hk-motorer faktisk er 2-3 % mere brændstoføkonomiske end de tilsvarende Euro 5’ere på 440 og 480 hk. Det skal også tages med i betragtning,« fastslår han.

Anton Freiesleben ser dog også argumenter for at investere i de velkendte Scania Euro 5-lastbiler her op til ”lukketid”:

»Scanias Euro 5-lastbilprogram – fra den mindste P-serie med 5-cyl. 230 hk-motor og op til de største R-serie med 730 hk V8’er har opnået et godt ry for driftssikkerhed, brændstofforbrug og totaløkonomi. De egenskaber rokkes der ikke ved, og skal de køre i områder, hvor der ikke er besparelser at hente i form af f.eks. lavere kilometerafgifter eller adgangsrestriktioner pga. miljøzoner, kan Euro 5 stadig være en god løsning,« siger han.

Han advarer mod at satse på at indregistrere Euro 5-lastbiler på dispensation i løbet af næste år:

»Der udstedes normalt dispensationer til indregistrering af et begrænset antal lastbiler med den tidligere Euro-norm i op til 12 måneder efter den nye Euro-norm ikrafttræden. Her skal man dog huske, at den danske dispensation ikke følger med bilen f.eks. ved eksport til udlandet som brugt. En Euro 5-lastbil kan derfor miste markant brugtværdi i forhold til en Euro 6-lastbil eller endda være helt umulig at sælge i EU-lande i fremtiden,« slutter Scanias markedschef Anton Freiesleben.

[add:369]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078