Højere totalvægte på vej fra årsskiftet
I trafikaftalen fra marts måned blev man enige om at undersøge mulighederne for at øge totalvægten på seks-akslede vogntog fra 48 til 50 tons og på syv-akslede fra 54 til 56 tons. Og transportvirksomhederne kan godt begynde at forberede sig på at totalvægtene på lastbiler får et ekstra nøk opad.
Det er i hvert fald meldingen fra DI Transport.
»De højere totalvægte vil være en stor produktivitetsgevinst for branchen, fordi der kan transporteres mere gods med færre lastbiler og dermed også med et lavere brændstofforbrug, og derfor har vi også brugt kræfter på at få de ekstra to tons med, og der ser heldigvis ud til at lykkes,« siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.
Vejdirektoratet er blevet bedt om at analysere på forslaget, og en endelige analyse forventes først til efteråret. I DI Transport har man længe presset på for højere totalvægtet og peger på, at forslaget vil øge produktiviteten i transportbranchen. Forslaget var også en del af Dansk Industris indspil til regeringens Produktivitetskommission, og er også en del at DI Transports nye oplæg ”Transporten op i gear”, der giver 14 bud på, hvordan man forbedrer produktiviteten i transportbranchen.
»De meldinger, vi har fra både politisk hold og fra embedsmænd, tyder på, at der ikke skulle være de store problemer i at øge totalvægten på både seks- og syvakslede vogntog. Derfor er det vores klare forventning, at forligskredsen bag den grønne trafikaftale støtter op om vores forslag, og at de nye totalvægte kommer i gang senest fra årsskiftet af,« siger Rune Noack.
[add:369]
[add:408]