23948sdkhjf

Mercedes klar med ny Sprinter

Næste generation Mercedes Sprinter er nu klar til lancering. Fem nye sikkerhedssystemer øger køresikkerheden, og samtidig er brændstofforbruget reduceret, ligesom motorerne nu opfylder Euro 6-emissionskrav.

Sprinter var verdens første transporter med det elektroniske stabiliseringsprogram, ESP tilbage i 2005. I den nye generation af Sprinter er der transporterpremiere på fem nye sikkerhedssystemer: Sidevindsstabilisering, anti-kollisions systemet, Collision Prevention Assist, vognbaneassistent, blindvinkelassistent samt automatisk skift mellem fjern- og nærlys.

Sidevindsassistenten, ”Crosswind Assist”, er standard for Sprinter kassevogn og bus med standard, lang eller ekstra lang akselafstand og 3,5 t/3,88 t tilladt totalvægt. Mister bilen retningsstabiliteten på grund af sidevind, aktiveres bremserne individuelt via ESP-systemer og genopretter kursen, uden at føreren skal dreje kontra.

Kollisionsvarslingssystemet, ”Collision Prevention Assist”, er ekstraudstyr. CPA overvåger området umiddelbart foran bilen ved hjælp af radar. Dukker der en forhindring op, eller nærmer føreren sig de forankørende for hurtigt, bliver han advaret med lys- og lydsignaler, ligesom bremserne gøres klar til størst mulig effekt ved nødbremsning.

Vognbaneassistent, "Lane Keeping Assist", advarer føreren, hvis han er ved at køre over en ubrudt eller stiplet linje, der grænser op til en anden vognbane eller udgør en kantlinje.

Blindvinkelassistenten, ”Blind Spot Assist” holder øje med området lige bag ved og på begge sider af bilen og tænder en gul indikator i sidespejlet, hvis den registrerer et køretøj der. Hvis føreren alligevel skifter bane, forstærkes advarslen med et lydsignal, mens den gule indikator skifter til rødt.

Mange tilvalg

Der er som nævnt udviklet motorer til samtlige Sprinter-modeller, som opfylder de kommende Euro 6-krav. Effekten opnås med BlueTEC-motorer og katalysatorteknik, der inkluderer AdBlue-væske i udstødningen.
Udstødningsrensningen påvirker ikke motorernes effekt, som stadig ligger mellem 70 kW/95 hk og 140 kW/190 hk.

Den nye Sprinter fås også med 1,8-liters benzinmotor, der ligeledes opfylder Euro 6-normen. Den turboladede, firecylindrede motor har direkte indsprøjtning og leverer 115 kW/156 hk. Motoren findes også til natur-/biogasdrift.

Kraftoverførslen sker enten med den såkaldte ECO-Gear sekstrins gearkasse eller den automatiske 7G-TRONIC Plus transmission.

Chassiset på kassevogn og bus er som standard sænket 30 mm for bedre køreegenskaber, mere bekvem af- og pålæsning samt nemmere ind- og udstigning. Hvis det ønskes, kan det sænkede chassis fravælges uden merpris. Chassiset er ikke sænket på rene chassis-udgaver af den nye Sprinter, da der er taget hensyn til de mange opbygningsmuligheder, markedet kan efterspørge. Men en sænkning kan bestilles for disse udgaver, også uden merpris.

Mercedes Sprinter er sat til salg fra 1. juni, og de første leverancer forventes i september.

[add:389]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064