DI-angreb: DTL straffer danske vognmænd
DTL’s direktør, Erik Østergaard var mandag ude og præcisere organisationens holdning til skat af arbejdsudleje - herunder at skat af arbejdsudleje ifølge DTL kun bør gælde ved cabotagekørsel og kombineret transport, men ikke ved internationale transporter.
Det betyder, at danske transportvirksomheder og vognmænd, der køber en udenlandsk underleverandør til at udføre cabotagekørsel i Danmark, skal betale 8% i arbejdsmarkedsbidrag og 30 % i arbejdsudlejeskat. Derimod kan fx en tysk vognmand, der køber en bulgarsk vognmand til at udføre cabotagekørsel i Danmark, slippe for at betale.
DTL’s forslag til denne justering af skatten på arbejdsudleje vækker dyb forundring i DI Transport.
»På den ene side er det selvfølgelig positivt, at DTL endeligt melder ud, at der er problemer med arbejdsudlejeskatten, men på den anden side er det dybt kritisabelt, at man bevidst går efter at straffe danske vognmænd,« siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.
Jager vognmænd ud af landet
»Man roder tingene sammen. Cabotagekørsel er for det første en 100 % lovlig aktivitet, og for det andet gavner det ingen, at man lægger en særlig skat på den cabotagekørsel, der er købt af en dansk vognmand, når der ikke er en tilsvarende skat på cabotagekørsel købt gennem udenlandske virksomheder. Tværtimod gør skatten det mere attraktivt at flytte aktiviteter ud af landet og lægge alle kontrakterne i udenlandske selskaber, hvilket bestemt ikke er til gavn for beskæftigelsen, heller ikke hos de mindre vognmænd, der er underleverandører til de større danske transportvirksomheder,« siger Rune Noack.
»Vi troede egentlig, at den danske vognmandsbranche havde en åbenlys fælles interesse i denne her sag. Det politiske signal er derfor yderst uheldigt, og man kan undrer sig over, at DTL gør sig til talsmand for, at der skal højere skatter og afgifter til danske vognmænd. Vi foretrækker, at ordrerne havner i danske transportvirksomheder frem for, at ordrerne flyttes ud af landet,« siger Rune Noack.
[add:338]
[add:408]