DTL: Ny skat vil virke i Danmark
DTL har vaklet en anelse i spørgsmålet om skat på arbejdsudleje for danske transportfirmaer, der bruger udenlandske undervognmænd og deres chauffører til at udføre transport inden for Danmarks grænser - enten som rent indenrigs transporter eller som del af en international transport. DTL slår nu fast, at den nye praksis kan være et godt instrument inden for decideret indenrigskørsel.
»Skat af arbejdsudleje vil være et effektivt værn mod ulige konkurrence og social dumping i Danmark, både hvad angår udnyttelse af cabotage, kombineret trafik og ikke mindst den stigende tendens til brug af udenlandske chaufførvikarer. Hvad angår den rent internationale kørsel er det imidlertid DTL's vurdering, at arbejdsudlejeskatten på det område er unødigt bøvlet og vanskelig at kontrollere.«
Sådan sammenfatter DTL's direktør Erik Østergaard DTL's holdning til debatten om skat af arbejdsudleje efter at have gransket reglerne.
Støtter hensigten
»Vi støtter lovens hensigt, men vi foreslår, at kravet om indeholdelse af skat af arbejdsudleje bortfalder for den internationale trafik. Social dumping er, når et andet lands løn- og arbejdsvilkår permanent udnyttes inde i Danmark til at udøve unfair konkurrence. Det bekæmper vi ikke ved at ramme den internationale kørsel, som er kendetegnet ved at man kortvarigt opholder sig i andre lande. Til gengæld vil det bidrage til mere lige konkurrence, hvis de unfair konkurrencefordele ved cabotage, kombineret trafik og anvendelse af udenlandske chaufførvikarer modvirkes ved en dansk arbejdsudlejeskat,« siger Erik Østergaard.
Han fremhæver, at det altid har været en mærkesag for DTL at undgå unødig bureaukrati.
»Som vi læser loven, så bliver det meget bøvlet at tilbageholde, dokumentere og kontrollere skat for den danske del af en international kørsel. Beskatning af den kørsel, der udelukkende foretages i Danmark, vil til gengæld ikke være det store problem. For cabotage og kombineret trafik er der jo tale om hele ture i Danmark, og for vikarkørsel er der allerede et krav i godskørselsloven om at man skal følge overenskomsterne for området,« fastslår Erik Østergaard.
[add:384]
[add:408]