23948sdkhjf

Frygt for optrappet udflagning

Udflytning af de danske lastbiler eller fakturering af kunderne gennem et udenlandsk selskab i stedet for et dansk. Det er ifølge ITD lige nu de to meget konkrete overvejelser hos en række lastbil-vognmænd over hele landet. Den direkte årsag er en udmelding fra SKAT om, at et nyt regelsæt for beskatning af arbejdsudleje også skal gælde for vognmænd, der kører internationale transporter.

Reglerne er udviklet med henblik på udenlandske arbejdstagere, som opholder sig i Danmark i kortere eller længere tid uden at betale skat i hverken Danmark eller hjemlandet. SKAT har imidlertid fastslået, at reglerne også omfatter udenlandske lastbilchauffører, der kører igennem Danmark eller starter eller slutter en tur i Danmark. Men kun for den del af turen, der foregår på danske veje, og kun hvis turen er bestilt af en dansk vognmand.

Vil råbe politikerne op

ITD har netop gennemført en medlemsundersøgelse, der skal afdække de praktiske konsekvenser af reglerne hos vognmændene. Undersøgelsen giver ifølge organisationen et billede af en branche i chok over SKAT’s udmelding.

Hos ITD sætter man nu kræfterne ind på at råbe politikerne op, så de kan sætte mere hensigtsmæssige grænser for, hvordan reglerne skal anvendes.

»Det kan simpelthen ikke lade sig gøre i praksis at beskatte internationale lastbilchauffører særskilt i hvert eneste land, de kører igennem. Vi tager det som et udtryk for en verdensfjern holdning i SKAT. Der kan næppe findes en ansvarlig politiker, som vil stå bag denne absurde praksis, når konsekvenserne bliver kendt,« siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen, og pointerer:

Hovsa-lov

»Det er tydeligvis en hovsa-lov, hvor konsekvenserne ikke er tænkt ordentligt igennem på forhånd. Men der er skabt en meget alvorlig og uholdbar situation for et helt erhverv. Derfor haster det med en politisk afklaring,«

ITD’s medlemsundersøgelse viser, at det både er store og små vognmandsvirksomheder, der vil blive ramt af SKAT’s regler. Samlet vurderer ITD, at de ramte virksomheder repræsenterer en omsætning på mindst 15-20 mia. kroner. De har omkring 5000 lastbiler indregistreret i Danmark og beskæftiger 4000 danskere i administration, ledelse og lagerfunktioner.

»Det håbløse ved reglerne er, at de kun gælder for danske vognmænd. Dermed åbner reglerne en ladeport for, at udenlandske vognmænd kan overhale de danske og køre bort med kunderne. Danmark siger hermed farvel til en milliardomsætning og flere tusinde gode job. Det kan simpelthen ikke være rigtigt,« siger Jacob Chr. Nielsen.

[add:369]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078