Brændstof-mester: Økonomien sidder i højre fod
Der findes mange opskrifter på at spare på brændstoffet i sin lastbil, men ifølge Jørgen Aalbæk, der er en passioneret sparegris bag rattet i en lastbil, er det først og fremmest chaufføren selv, der kan gøre en positiv forskel.
»Brændstoffet kan have alle mulige særlige egenskaber, men i sidste ende er det altså chaufførens højre fod, der har den største effekt på brændstofforbruget,« fortæller Jørgen, der har mange års erfaring med økonomisk kørsel og vundet flere konkurrencer.
Ingen videnskab at spare på brændstoffet
»I 1992 var jeg på mit første kursus i kørselsteknik for tankvogne, hvor vi lærte at spare på brændstoffet og køre sikkert. Jeg fandt ud af, at det var jeg god til, og så har jeg faktisk trænet teknikkerne lige siden. Det er ikke nogen videnskab som sådan. Jeg følger egentlig bare forskrifterne for brændstoføkonomisk kørsel, og så træner jeg min kørselsteknik konstant - måske endda lidt ekstremt til tider. Engang målte jeg, at hvis man kører 70 km/t i stedet for 80 km/t i ti sekundmeter modvind, så kan man spare ½ liter diesel på ti kilometer. Der er altså penge at spare med det her, og man kan fint nå de samme ture, men bare på en mere økonomisk måde,« siger Jørgen Aalbæk.
I dag er Jørgen ikke tvivl om, at brændstoføkonomisk kørsel er blevet en livsstil for ham. Det er noget, han nyder at dyrke hver dag på arbejdet i OK, hvor han kører med fyringsolie og forsyninger til OK’s Truck Diesel-anlæg.
[pic:20227]»Når jeg kører tankbil, kan jeg godt lide at få tiden til at gå med noget, og det her er min måde at gøre hverdagen lidt sjovere på. Og så har det både økonomisk og miljømæssig værdi. Man kan vel sige, at det er min måde at gøre en forskel på som chauffør,« forklarer han.
Kørsel på konkurrenceniveau
Siden 2009 har Jørgen deltaget i en række konkurrencer, som de store lastbilproducenter ofte arrangerer, når de lancerer nye lastbiler, eller når et olieselskab promoverer et nyt brændstof. Konkurrencen "Dieseldysten", som udløste en spritny bil af mærket Smart, blev afholdt af Mercedes-Benz i 2012 som led i introduktionen af den nye Actros på de danske veje.
»I foråret sidste år kom jeg kørende forbi en Mercedes-forhandler i Kolding, hvor jeg så skiltet ”Vær Danmarks smarteste chauffør, og vind en Smart”. Det lød som noget for mig, og så kørte jeg ind og meldte mig til. Ja, og så gik det jo lige, som det skulle,« fortæller Jørgen.
Konkurrencen, han vandt mesterskabet i, gik ud på at teste hvem af de 17 deltagende chauffører, der kunne køre længst på literen på en 55 km strækning, som de fik lov at køre to gange. Desuden var der ekstra point for pæn kørsel, som handler om at undgå hårde opbremsninger, kontrollere sine accelerationer og kørsel i kurver. Alle data kunne måles i lastbilens indbyggede computer, og samlet set fik Jørgen altså flest point i de forskellige discipliner.
Vinder både i lastbil og personbil
»Jeg blev da stolt af at vinde sådan en konkurrence, men jeg har dog ikke beholdt Smarten. Jeg er glad for min Volvo V40, som jeg også har lært at køre langt på literen i,« fortæller Jørgen.
Han træner nemlig ikke bare sine sparerteknikker i sin OK tankbil, men også i sin privatbil, som han kan få til at køre tæt på dobbelt så langt på literen
»Sidste forår deltog min søn og jeg i en FDM-konkurrence i Odense, hvor man kunne vinde en GPS for at køre længst på literen på en 120 km strækning. Den vandt vi i min Volvo V40, som er opgivet til 12,8 km/l, men vi fik den til at køre 20 km/l i snit den dag. Ugen efter afholdt FDM samme konkurrence i Silkeborg, og så kørte vi derop og vandt en GPS mere,« fortæller Jørgen.
[add:411]
[add:408]