DEBAT: Landsklubben siger stop
»Åbenlys ensidig embedsførelse får Landsklubben Danske Godschauffører til at sige stop. Vi har alt for længe været vidne til en Trafikstyrelse, der gang på gang går egne veje. Trafikstyrelsens embedsførelse bærer i høj grad præg af en særegen selvstændighed, helt uden hensyn til Transportministerens, Regeringens og det danske folks interesser.
Trafikstyrelsens dagsorden lader til at være udstukket af visse parter i dansk erhvervsliv, der repræsenterer et fåtal med stærke økonomiske interesser. Stærke økonomiske interesser der ikke har andet end egen vinding for øje, helt uden hensyn til hvorvidt det gavner miljøet, reduktionen af trængsel, bevarelsen af danske arbejdspladser og en dansk funderet transportbranche generelt.
Derfor beder vi nu Folketingets Ombudsmand om at kigge Trafikstyrelsen efter i sømmene. Vores klage bygger på seks konkrete sager, der ganske tydeligt cementerer vores opfattelse af, at Trafikstyrelsen i alt for høj grad agerer til fordel for førnævnte snævre interesser.
Og sammenholdt med talrige underretninger fra vore samarbejdspartnere i og omkring branchen, om udeblevne og/eller sene og til tider undvigende svar fra styrelsen styrker os i vores beslutning om det rigtige i at tage dette skridt.
Der hersker overhovedet ingen tvivl i vores sind om, at det er Trafikstyrelsens ekstremt liberale embedsførelse, sammen med DI, ITD og DASP ’s samfundsskadelige lobbyisme, der er den væsentligste årsag til, at mere end 8.000 danske chauffører på få år har mistet deres job.
Og at vi har et dansk transporterhverv, der kæmper for livet, og hvor det næsten mere er reglen end undtagelsen at præsentere regnskaber, hvor bundlinjen er blodrød.
Nu må det stoppes. Vi kan og vil ikke længere finde os i det. Det er vores kammerater, der bliver arbejdsløse. Det er vores vognmænd, der presses urimeligt. Til skade for færdselssikkerheden, den danske velfærd og samfundsøkonomien.
Vi vil ikke være vidner til, at kreative virksomhedsledere med Trafikstyrelsens velsignelse henter tusindvis af underbetalte ratslaver hertil blot for at fylde deres egne lommer. Derfor siger vi stop.
Transportminister Henrik Dam Kristensen fortjener stor ros for hans udtalelser i forbindelse med udgivelsen at den længe ventede Cabotagerapport. De tiltag han bringer i spil er, set fra vores stol, den rette vej at gå. Vi står bag ministeren og bakker ham op. Men, - tiden er inde til handling«.
Harald Fabricius,
formand for Landsklubben for Godschauffør under 3F
[add:411]
[add:408]