16 års mareridt truer på A7
Fra 2014 til 2030 udvider tyskerne motorvejen til seks spor nord for og otte spor syd for Hamborg. Begejstringen for udvidelsen er stor hos ITD, men på kort sigt gælder det om at komme så effektivt som muligt gennem de 16 år, hvor massive vejarbejder, langsom kørsel og trafikpropper truer.
»Heldigvis kan vi inden for lastbiltransport plukke nogle lavthængende frugter, som kan gøre udfordringerne mindre,« mener chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.
I Tyskland er der kørselsforbud for lastbiler fra lørdag aften til søndag aften. Her vil det være sund fornuft at skrue på forbuddet, så det eksempelvis kun gælder om søndagen fra kl. 7-20, foreslår ITD.
Væk fra vejen
En anden mulighed kunne være at håndtere havarerede køretøjer smartere. Når politiet i dag fjerner en havareret bil ved et vejarbejde, bliver hele vejen som regel spærret. Her kan myndighederne lade det private byggefirma, som laver motorvejen, skubbe bilen væk, så den ikke er til fare. Så kan bilen fjernes uden problemer om natten, når trafikken er let.
»Den model har tyskerne tidligere brugt ved andre store vejarbejder. Succesen var klar, så den gode erfaring skal bruges her,« siger Jørn-Henrik Carstens.
Han peger også på større udbredelse af de lange modulvogntog som en mulighed for at få flyttet mere gods med færre lastbiler på A7.
Den 17. juni deltager bl.a. ITD i en konference om sagen i Tyskland, hvor erhvervsorganisationer og det tyske transportministerium diskuterer vejen frem.
[add:38]
[add:408]