Sådan er den finske model
Myte eller sandhed? ”Den finske model” har været omgærdet af en vis mystik den seneste tid, siden Finland introducerede en lovpakke med en række stramninger inden for vejtransport. På cabotage-området ligger det fast, at den finske tolkning indebærer, at man kun kan læsse af og på én gang på hver cabotage-tur. Hver ekstra af- eller pålæsning undervejs tæller som endnu en tur.
Det har også været nævnt, at Finland har sat et loft over cabotage-ture på 10 ture i løbet af tre måneder. Såvel Transportministeriet, Trafikstyrelsen og danske transportorganisationer har dog været i tvivl om, hvorvidt den regel stadig var gældende, eller om den var fejet af bordet.
Men den er god nok. Det bekræfter Trafikstyrelsen efter at have været i kontakt med de finske myndigheder.
»Trafikstyrelsen har over for mig oplyst, at styrelsen har rettet henvendelse til det finske transportministerium, der har oplyst, at den pågældende bestemmelse fortsat er gældende,« oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i et svar til Folketingets transportudvalg.
Forvirringen skyldes angiveligt, at finnerne har en alternativ måde at skrue lovtekster sammen, som det kræves en større juridisk sprogdoktor-eksamen at finde hoved og hale på.
[add:389]
[add:408]