Volvos 16 liters motor kommer næste år
Volvo Trucks har lanceret nye lastvogne med Euro 6-motorer – fra den mindste 5-liters motor til 13-liters motoren til tunge opgaver. Kunderne må dog vente til begyndelse af foråret 2014 på en Volvo-lastvogn med 16-liters motor og med I-Torque-drivlinen til 13-liters motoren.
I udvalget af motorer til tunge opgaver, D11, D13 og den kommende D16 har Volvo Trucks bevaret SCR-katalysatoren (Selective Catalytic Reduction) til at opfylde Euro 6-kravene. Derudover har Volvo Trucks forbedret katalysatorbelægningen på SCR-enheden og AdBlue-indsprøjtningssystemet.
For at opfylde Euro 6-kravene skal varmen i udstødningssystemet holdes på et mere eller mindre konstant højt niveau. Volvos Trucks kombinerer derfor SCR-løsningen med ikke-kølet EGR (Exhaust Gas Recirculation) og et dieselpartikelfilter (DPF) i D11 og D13 Euro 6-motorerne. Den teknologiske løsning for D5- og D8-motorerne er en kombination af det kølede EGR-system, partikelfilteret og SCR.
Euro 6-motorer fra Volvo Trucks:
- I september 2012 begyndte Volvo Trucks salget af sin første Euro 6-motor, en D13-enhed med 460 hestekræfter.
- I juni 2013 vil salget af de nye D5-, D8-, D11- og D13-motorer gå i gang.
- I begyndelsen af foråret 2014 vil Volvo-lastvogne også kunne fås med en 16-liters motor og I-Torque-drivlinen til 13-liters motoren.
[add:407]
[add:408]