23948sdkhjf

FDL: Cabotage er samfundsskadeligt

»Helt ærligt: Hvad samfundsnytte er der i at et par håndfulde kørsels-rekvirenter og speditører opererer med cabotage-kørsel, som for en stor dels vedkommende dels er med billige udenlandske biler og chauffører, dels i stort omfang er ulovlig cabotage? Det kunne jeg godt lide at få et svar på fra speditørernes formand Martin Aabak, som udtrykker skuffelse over, at transportministeren ikke ligefrem kan siges at rette sig ind efter speditørernes ønsker,« lyder det fra FDL's formand, Christian Jensen.

Kommentaren falder til debatten i kølvandet på cabotage-rapporten, som tydeligt afspejlede en splittet branche i holdningen til cabotagekørsel og dens konsekvenser.

Samfundsnyttigt?

»Det grænser jo til det tåbelige, når Martin Aabak giver udtryk for, at rapporten om cabotage afspejler, at branchen har to fløje, hvor den ene er forretningsorienteret og den anden fløj bare er imod cabotage, hvad enten den er lovlig eller ej. Det er korrekt, at der er to fløje, men det, Martin Aabak kalder for modstanderfløjen, er FDL, DTL og 3F, hvor de vigtigste elementer er at beskytte vognmænd med dansk-registrerede biler og arbejdskraft, aflønnet efter gældende danske overenskomster. Martin Aabak repræsenterer en fløj, som reelt ikke ønsker skærpet kontrol og som i et meget stort omfang anvender billige udenlandske biler og chauffører, og hvis det er samfundsnyttigt at udkonkurrere de ellers dygtige danske vognmænd, er der noget, vi i FDL helt har misforstået,« siger Christian Jensen.

Transportminister Henrik Dam Kristensen har vist interesse for den såkaldte "finske model" med en strammere fortolkning på cabotage-området - uden dog at lægge nogen løfter på bordet. FDL har selv startet en underskriftsindsamling til støtte for en dansk udgave af den finske model.

»Belært af erfaringerne venter FDL med at række vore arme i vejret, men skulle resultatet blive, at transportministeren virkeligt gør alvor af sine antydninger om, at han er stemt for den finske model, ja, så vil FDL naturligvis deltage i koret af dem, der lovpriser ministeren. Når vi er en anelse forbeholdne, er det fordi vi er blevet skuffet så mange gange,« siger Christian Jensen.

[add:338]

[add:408]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063