DEBAT: Ingen lovbrud, ingen bøder
Ja, hvad har Martin Aabak da ikke sagt og ment gennem tiderne. Bøderne er da i visse EU-lande væsentligt højere end her, og det har de været i mange år, men måske har de sænket bødeniveauet i disse EU-lande de senere år? Og hvad betyder bødestørrelsen? Hvis man alligevel overholder loven, så er prisen irrelevant.
Det kan jo heller ikke være rigtigt, at al transport skal udføres af en bestemt befolkningsgruppe, bare fordi de er billigst, og måske også blandt EU's fattigste og mest underbetalte mennesker, uden ordentlige arbejdsforhold. Disse mennesker bliver jo ofte behandlet værre end de værste skadedyr og bliver ikke regnet for noget som helst. Jeg tror, at de er godt tjent med, at nu kan man ikke bare kynisk udnytte dem, bare fordi de er billige.
Tænk på, at de fleste i lange perioder slet ikke kommer i bad, har råd til at spise mad på rastepladscafeterier og lignende, men er tvunget til at vaske sig ved vaskekummer på offentlige toiletter, med til tider kun koldt vand, og de holder på pladser uden toilet og sanitære forhold, fordi de ikke har penge til at betale, eller det i forhold til deres løn er for dyrt.
Det er det, Martin Aabak kæmper en ihærdig kamp for at videreføre, og man kan tjene så meget som muligt. Se bare på de store speditørers regnskaber - de fejler ikke det samme som deres leverandørers.
Det er der, det helt store problem er - nu tjener transportudbyderne måske ikke deres penge så nemt, som her på det seneste. Man har jo hørt mange tilfælde ude hos kunderne, at de betaler samme pris, uanset hvem der kommer med eller henter læsset. De har bare fået at vide, at vi kan simpelthen ikke skaffe vognmænd, hvilket helt fra start er den tykkeste løgn, for selvfølgelig kan man det, bare man vil betale den pris, det koster.
Man ser det jo tydeligt, det er for det meste enbils vognmænd, der kører for disse typer, Martin Aabak repræsenterer, for de større vognmandsfirmaer kan simpelthen ikke få økonomien til at hænge sammen med overenskomstlønnede chauffører.
Så spørgsmålet er, om det i grunden ikke er speditøren, der render med en alt for stor del af fortjenesten i disse tilfælde.
Men klart, han skal jo kæmpe for sit og sine, som vi må kæmpe for vort og vores.
Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8, Vorup
8940 Randers SV
Det er glædeligt, transportministeren endelig får øjnene op for, hvad der foregår på området landevejstransport - ikke mindst inden for international landevejstransport. Der mangler simpelthen lovgivning, der passer til virkeligheden.
De regler, der er i dag, koster det danske samfund både arbejdspladser og milliarder af kroner, som udmønter sig i negativ betaling på betalingsbalancen. De speditører, der bruger biler fra østlandene, burde betale en særskat for at opveje, hvad de koster det danske samfund.
Samtidig i deres iver på at finde billige transportører til trucking af deres trailere, skeler man overhovedet ikke til bilernes standard. 8 ud af 10 biler er ikke godkendt i.h.t. miljølovgivningen - 3 ud af 5 biler kan ikke godkendes, uden de bliver monteret med miljøfilter. Danske speditører tænker ikke på miljøet og dermed på CO2-udledning - bare det er billigt. De er så også så heldige, at politiet åbenbart ikke magter opgaven at udføre den kontrol som de burde.
Manglende kontrol af 45 timers hvil, som ikke må afholdes i bilen, gør, at danske vognmænd med biler på danske nummerplader bliver kørt ud på et sidespor. Så hvis også politiet kom mere ind i kampen og skabte nogle lige vilkår, ville det tjene det danske samfund og ikke mindst danske vognmænd.
Søren B. Nielsen
Amalieparken 93
2665 Vallensbæk Strand
Jeg kan ikke forstå, Martin Aabak er utilfreds med bødestørrelsen.
Hvis I ikke laver ulovligheder, kommer der jo ingen bøder.
Willy Davidsen
Sognefogedløkken 14
5592 Ejby
At speditørerne bekymrer sig om, hvad der er samfundsnyttigt, er nok den værste, jeg har hørt længe - de tænker kun på dem selv.
I sidste uge hørte jeg beskæftigelsministeren udtale, hun ikke vil acceptere, at nogen fik dumpingløn i DK eller af danske firmaer. Det kan jeg gå ind for, men det kommer aldrig til at virke i praksis, så det er bare tomme ønsker.
Vognmand Jens Dyrberg
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds
Så vågn dog op! Det er da kun pga. hr. Aabak og hans kollegaer, der har sørget for, at vi står med det her problem. Hr. Aabak mener åbenbart, det er bedre at importere billig øst-arbejdskraft og dernæst sende en dygtig dansk chauffør hjem på overførselsindkomst.
Det giver jo en ekstra udgift for staten, samtidig med at skattekronerne forsvinder ud i den blå luft. Det kan da godt være, at Aabak er skuffet, men hr. Aabak og hans kollegaer skulle måske kigge lidt indad og gøre op med sig selv, hvornår man har solgt hele sin sjæl for usselt mammon...
Torben Østergaard Høgh
Møllebækvej 12, Bjerregrav
9632 Møldrup
[add:407]
[add:408]