Minister: Finsk model har den rette ånd
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) gik på talerstolen ved DTL’s generalforsamling lørdag, og blandt rækken af emner, han kom ind på undervejs, fyldte den aktuelle cabotage-debat langt det meste.
Opstramninger i de danske fortolkninger er et hedt emne i transportbranchen, og ikke mindst ”den finske model” har fyldt meget. Den indeholder bl.a. en opstramning i antallet af gange, man kan læsse af og på under en enkelt cabotage-tur.
»Når jeg interesserer mig for den model, så er det fordi, jeg mener, at den læner sig op ad det, der er ånden i EU’s forordning. Og det gælder om at finde ind til det, der er den oprindelige mening med cabotage,« sagde Henrik Dam Kristensen.
Dialog i gang
Han gav dog ingen løfter om en finsk model i Danmark, men henviste til, at Finland og EU for øjeblikket er i dialog om sammenhængen mellem de finske regler og EU’s forordning.
»Det er den unfair konkurrence, vi skal bekæmpe, og det vil jeg gøre, hvad jeg kan for,« fastslog Henrik Dam Kristensen, der også slog til lyd for at få implementeret ny teknologi i kontrolindsatsen.
»På de her områder skal vi selvfølgelig bruge ny teknologi – både fordi det kan give en bedre kontrol, men også lette nogle administrative ting for den enkelte vognmand, og når det kan gå hånd i hånd, så er det selvfølgelig oplagt,« sagde Henrik Dam Kristensen.
[add:352]
[add:408]