Erik Ø: Et vildt år
»Det har været det travleste år i min tid,« fortalte Erik Østergaard i sin beretning på DTL’s generalforsamling i Nyborg lørdag formiddag.
Især to sager har optaget DTL i det politiske arbejde i det seneste års tid. Den ene er kørselsafgiften for lastbiler, som efter lang tids pres blev lagt i skuffen tidligere på året.
»Hver gang politikere lufter tanker om store afgifter, så er vognmænd og andre dele af erhvervslivet nødt til at indstille sig på den ny virkelighed. Ingen vil jo investere i nye biler, hvis de ikke præcis kender den regning, der lander lige om lidt. De ved ikke, hvor stor en del af afgiften, som de selv skal betale. De ved ikke, om deres kunder har råd til at få viderefakturereret så store beløb, eller om det bliver startskuddet til at rykke udenlands. Derfor har DTL brugt meget tid på at bekæmpe denne afgift,« sagde Erik Østergaard.
Cabotage på dagsordenen
Men først og fremmest har cabotage-debatten overskygget alt andet – og emnet er i det seneste års tid kommet på dagsordenen også uden for transportbranchen. Det tager DTL gerne en stor del af æren for.
»Den slags kommer ikke af sig selv. Det læs har DTL trukket for at få maksimal opmærksomhed på den unfair konkurrence, som koster på jeres levebrød hver dag – faktisk har vi i år forøget vores synlighed i medierne med 36 %, og cabotage har været prioritet nummer 1,« fortalte Erik Østergaard.
»DTL’s vognmænd eller deres ansatte har deres liv på landevejen, på rastepladserne og på terminalerne. De ser hver dag med egne øjne, hvor udviklingen bærer hen. De ser de hvide nummerplader overtage mere og mere indenrigstransport i Danmark, dygtigt organiseret af driftige speditører, hvis eneste hensyn er pris, pris, pris. Man kan ikke narre så mange øjenvidner,« sagde Erik Østergaard.
Miljø-sludder
»Når de samme vognmænd hører, at den udvikling skyldes hensyn til miljøet eller for at effektivisere transportsektoren, så ved de instinktivt, at det er noget sludder. Der er selvfølgelig intet miljø i at en bulgarsk lastbil kører på kryds og tværs i Danmark i månedsvis frem for en dansk. Og farven på nummerpladen øger heller ikke effektiviteten. Det gør kun god planlægning,« lød det fra DTL-direktøren.
Han glædede sig samtidig over, at EU’s transportkommissær Siim Kallas har indset, at en fuld liberalisering af cabotage ikke kan gennemføres i de nærmeste år.
»Det paradoksale er, at hvis landene i EU skal behandles ens, så skal de behandles forskelligt. For Danmark er et lille land med høj løn og korte afstande til grænserne. Vi er dermed særligt udsatte for, at det er let hver dag at optjene ret til tre nye ture til hjemlandets løn. Derfor er det ikke nok for DTL at liberaliseringen er udskudt, for fuld liberalisering er allerede nu kommet ind ad bagdøren, og det skal stoppes,« sagde Erik Østergaard.
Ros og ris
Der var også ros til transportminister Henrik Dam Kristensen for hans udmeldinger oven på cabotage-rapporten, der landede tidligere på ugen. Ministeren har varslet en skærpet indsats på området med klarere afgrænsninger af cabotage-mulighederne.
Der var også lidt hug til ITD, som DTL har kæmpet en del kampe med i årets løb – primært på cabotage-området.
»ITD har hele vejen bekæmpet vores bestræbelser på at gøre cabotage midlertidigt. Det er forventeligt, at vi er blevet modarbejdet af DI med sine stærke transportkøberinteresser og endnu mere forventeligt, at speditørerne stemmer i. Men at ITD forhandler sammen med transportkøberne, at ITD konsekvent står side om side med dem gennem hele cabotagerapporten, og at ITD direkte skriver breve til Kommissionen for at forhindre den danske regering i at lade sig inspirere af finske regler, kan kun give stof til eftertanke over, hvis interesser der egentlig varetages,« lød det fra Erik Østergaard.
[add:38]
[add:408]