Vigtigt år i motorrummet
Martin Danielsen holdt sin første tale som næstformand for DTL ved generalforsamlingen i Nyborg lørdag. Han betonede, at 2012 har været et vigtigt år i DTL’s motorrum, hvor organisationsændringer og udvidelser af servicepakken til medlemmer har fyldt meget.
»En af de opgaver der har fyldt en del i DTL i det forgangne år, er overgangen fra servicekontorer til regionskontorer. Fra selvstændige enheder til integrerede enheder i DTL. Jeg ved, at der har været bekymring for processen, især hos bestyrelserne i servicekontorerne. Forandring tager tid, og selv om ændringen formelt er trådt i kraft for over et år siden, så er vi ikke 100 % i mål. Der er stadig detaljer og gråzoner, men vi kan nu røre målstregen takket være en stor indsats fra alle involverede,« sagde Martin Danielsen.
Beslutningen bundede i et ønske om at nedbryde regionsgrænserne og i stedet dyrke de forskellige fagområder – på tværs af hele landet.
»DTL’s styrke består i, at det hos os er vognmanden, der har gået og spekuleret over, hvorfor dette eller hint egentlig er sådan. Hvis han ikke selv er involveret i DTLs foreningsarbejde, så kender han en der er. De mødes ved aflæsning på slagteriet, i grusgraven eller på terminalen. Situationen bliver vendt, og foreningsmanden bringer det gode forslag videre,« sagde Martin Danielsen.
Den fynske næstformand kom også ind på nogle af de kontroverser, der også har været på tapetet siden sidst - ikke mindst sagen om Ribe Amts Vognmandsforening, der forlod DTL og smækkede med døren på vej ud.
»Jeg er selvsagt ked af, at det er sket. Men jeg må samtidig tilstå, at jeg har haft svært ved at forstå, at man ikke bliver i lokalet og kæmper for sin mening. I politik giver det sjældent indflydelse at gå sin vej. Faktum er jo, at vi var – og er – enige i det meste,« sagde Martin Danielsen.
Heller ikke de løbende uoverensstemmelser med ITD var til at komme uden om.
»Mange har talt om at slå pjalterne sammen ud fra devisen at denne ene har en pengemaskine, den anden har politisk indflydelse. Det giver god mening, men den kræver jo, at vi er enige. I DTL er vi enige med Skandinaviens og de fleste af Vesteuropas vognmandsforeninger, men ikke med ITD om en sag, som 4 ud 5
DTL medlemmer enten mener, er vigtigst eller næst-vigtigst, nemlig cabotage. Det bedste bevis for de to foreningers forskellighed holdningen til regeringens nylige cabotagerapport. ITD placerer sig hos transportkøberne og er aktivt med til at sende breve til EU for at undgå strammere regler. Jeg siger ikke, at vi skal slå hinanden til blods. Vi skal og bør samarbejde hvor vi er enige, men indtil videre må vi også acceptere, at vi er uenige på vigtige områder,« konstaterede Martin Danielsen.