23948sdkhjf

Speditører skuffede over ministeren

Danske Speditører ærgrer sig over transportministerens ”manglende opbakning til EU’s indre marked”, efter at han varslede en forstærket indsats på cabotage-området efter cabotage-rapportens offentliggørelse tirsdag.

»Udvalgsrappporten om cabotage afspejler, at transportbranchen har to fløje - en forretningsorienteret fløj, heriblandt speditørerne, der ser cabotage som en samfundsnyttig og driftsøkonomisk fornuftig indretning, og en modstanderfløj, der er modstander af cabotage, hvad enten den er lovlig eller ulovlig, og som bare vil af med den,« siger Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører.

»Ministerens notat fremkommer i konsekvens af, at et kompromis mellem de to fløje ifølge sagens natur ikke er muligt. Notatet er for så vidt forsigtigt og realistisk, og det tilskriver jeg de dygtige embedsmænd, der har medvirket; men den politiske vilje til at imødekomme modstanderfløjens krav skinner tydeligt igennem, og det synes jeg er skuffende. Det indre Marked - som jo er det virkelige stridspunkt her - er trods alt en håndgribelig succes for det europæiske samarbejde. I en tid, hvor EU har det svært, kan det undre, at der ikke er større forståelse for dette,« siger Martin Aabak.

Også justeringen af bøde-niveauet på cabotage-området, som der synes at være bred opbakning til, skuffer speditørerne. I dag er taksten 10.000 eller i grove tilfælde 25.000 kr., men fremover skal taksten stige – eller falde, om man vil – til 5000, 15.000 eller 35.000 kr. for brud på cabotagereglerne. Danske Speditører kalder de – formentlig – kommende bøder ”drakoniske”.

»Sidst, men ikke mindst er det ærgerligt, at ministeren lægger sig fast på at ville modvirke fremgangen i liberaliseringen af transportmarkedet. Han har allerede lagt ud med at erklære Danmarks modstand over for EU-kommissionen i samarbejde med fire andre lande,« siger Martin Aabak.

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.845