Speditører undrer sig over "havne-flugten"
Hos Danske Speditører undrer man sig over omtalen af politiets tungvognskontrol på Aarhus Havn i sidste uge, hvor en lang række - især østeuropæiske - lastbiler tilsyneladende lugtede lunten og søgte tilflugt på rastepladser eller kørte til andre havne - navnligt Fredericia Havn.
»Under kontrollen målrettet mod godskørsel/cabotage konstaterede vi, at de mange transporter, der var tiltænkt til Århus Havn, i stedet kørte til Fredericia Havn. I Fredericia Havn blev der aflæsset ca. 56 containere i timen mod normalt ca. 8 containere i timen, og der var lange køer gennem byen til Havnen. Fra samme kilde blev oplyst, at ca. 15 vogntog aflæssede containerne i Fredericia og kørte tomme syd på, hvilket heller ikke er normalt. Mit kvalificerede gæt er, at det skyldes vores tilstedeværelse i Århus Havn (oplyst fra pålidelig kilde). Ud over nævnte var flere rastepladser fyldt med vogntog med østeuropæere som drivere, som afventede at politiet forlod kontrolstedet. Fremadrettet vil jeg selvfølgelig lægge en strategi gående ud på flere kontrolsteder herunder havneområder ud fra vores oplevelse i sidste uge.«
Ifølge Danske Speditørers nyhedsbrev, Fragtmail, kender Fredericia Havn dog ikke noget til at være blevet kontaktet, men henviser i stedet til de firmaer i havnen, som håndterer containerne - men oplyser gerne, at de 6 ugentlige anløb af feederskibe giver en daglig ekspedition på mellem 350 og 550 containere over depotet i Fredericia.
I shippingkredse i både Fredericia og Aarhus undrer man sig ifølge Danske Speditører - da man i hverken Fredericia eller Aarhus oplevede noget usædvanligt, og ifølge Fragtmail det normale volumen af containerhandling i Fredericia Havn fra 30-40 containere i timen og op til 80, når det går hedest til.
»Alt i alt kan man godt få den tanke, at det måske ikke var trafikken over Fredericia Havn i uge 6, som var specielt tilrettelagt, men politiets konstatering - og vel at mærke: Ikke af politiet,« skriver Danske Speditører i nyhedsbrevet.
[add:38]