Ny rapport: Uopmærksomhed bag de fleste ulykker
Ni ud af ti lastbilulykker skyldes menneskelige faktorer. Det slås fast i en ny rapport fra Volvo Trucks om trafiksikkerhed og trafikulykker i Europa.
Rapporten er udarbejdet af Volvo Trucks’ afdeling for ulykkesforskning (Accident Research Team) og bygger på egne undersøgelser af ulykker samt data fra forskellige nationale og europæiske myndigheder. Den beskriver, hvorfor ulykker med lastbiler sker, hvordan de sker, og hvad man kan gøre for at mindske risici og konsekvenser.
»90 % af alle lastbilulykker skyldes helt eller delvist menneskelige faktorer, for [pic:19438]eksempel uopmærksomhed eller fejlbedømmelse af hastigheden,« udtaler Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedshef hos Volvo Trucks.
Ikke meget alkohol
Rapporten viser også, at promillekørsel er en meget lille årsag til ulykker. Bare 0,5 % af de lastvognschauffører, der var involveret i alvorlige trafikulykker, var alkoholpåvirket. Den tilsvarende andel for ulykker med personbiler er 15-20 %.
[pic:19440]Tunge lastvogne er involveret i 17 % af alle trafikulykker med dødelig udgang og i 7 % af alle trafikulykker, som resulterer i personskader. Hovedparten af ulykker, hvor lastvognschauffører kommer til skade, er singleulykker, hvor lastvognen kører af vejen. Men mere end halvdelen af alle alvorlige ulykker med lastbiler involveret er kollisioner mellem en personbil og en lastbil.
»Adgangen til fakta om ulykker er utrolig værdifuld for vores kontinuerlige sikkerhedsarbejde og hjælper os med at prioritere rigtigt i vores produktudvikling. For eksempel har vi øget sikkerheden i vores sidste nye lastvognsmodeller med en række supportsystemer, som forbedrer udsynet og advarer eller gør chaufføren opmærksom, hvis noget ikke er som det skal være i trafikken,« fortsætter Carl Johan Almqvist.
Så brug dog selen
Takket være sikrere køretøjer, forbedret infrastruktur og bedre adfærd i trafikken er antallet af trafikulykker med dødelig udgang på Europas veje løbende mindsket siden starten af 1990’erne.
[pic:19439]Men langt flere liv kunne reddes, hvis flere brugte sikkerhedsselen, hvad kun hver anden europæiske lastbilchauffør gør i dag. Kun 5 % af de lastbilchauffører, som omkom i trafikulykker, brugte sikkerhedssele.
»Så længe mennesker kommer til skade i trafikken, vil vi fortsætte med at forsøge at opnå et højere sikkerhedsniveau. Først og fremmest ved at gøre vores lastvogne sikrere for chauffører og andre trafikanter og dernæst ved at sprede kendskab og påvirke adfærdsmønstre og overtale folk til at bruge sikkerhedsselen,« siger Carl Johan Almqvist.
Volvo Trucks’ Accident Research Team har siden 1969 undersøgt og analyseret trafikulykker med lastvogne involveret. Offentliggørelsen af rapporten ”European Accident Research and Safety Report 2013” er den første eksterne publicering af Volvos ulykkesforskning.
[add:369]