23948sdkhjf

Tal for lastbiltyverier falder

I flere år har transportbranchen lidt under stadigt flere stjålne lastbiler og trailere – men nu er kurven knækket. Fra 2011 til 2012 faldt antallet af efterlyste køretøjer fra 151 til 70 – et fald på næsten 54 procent, oplyser brancheorganisationen ITD.

»En af de vigtigste grunde er, at chauffører, vognmænd og andre er blevet meget bedre til at holde øje med mistænkelig adfærd og hive fat i politiet, hvis de ser noget. Flere stjålne køretøjer når aldrig at komme med i statistikken, fordi tyvene lynhurtigt bliver fanget,« siger chefkonsulent Anders Jessen.

LAGOS fungerer

En af årsagerne til den skærpede opmærksomhed er efterlysningssystemet LAGOS. Bag LAGOS står ITD, politiet og forsikringsselskaberne. Systemet drives af brancheforeningen Forsikring & Pension.

»I LAGOS får chauffører, vognmænd og andre i branchen en sms eller mail, når eksempelvis en trailer er stjålet. Så kan alle holde udkig efter traileren og melde til politiet, hvis de spotter den,« forklarer Tommy Holger Hansen, konsulent i Forsikring & Pension.

Bag lås og slå

Tommy Holger Hansen fortæller samtidig, at politiet de seneste år har fanget mange lastbiltyve, som i dag er bag lås og slå. Det bidrager til faldet i antallet af stjålne lastbiler og trailere.

»Vi har knækket kurven. Både forsikringsselskaber, politiet, branchen, vognmændene og chaufførerne kan takke hinanden for en god og effektiv fælles indsats«.

Cirka halvdelen af de køretøjer, som endte med at blive efterlyst i 2012, blev fundet igen.

LAGOS-tallene dækker alle stjålne lastbiler og trailere, som er kaskoforsikrede i Danmark. Tallene dækker eksempelvis ikke trailere indregistreret i andre lande eller lastbiler uden kaskoforsikring.

[add:388]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063