23948sdkhjf

Historien om Marius Christensen & Sønner

Vognmandsfirmaet Marius Christensen & Sønner fylder i år 90 år. Den alsidige forretning fra Ikast spænder vidt og ledes i dag af tredje generation, Bo Marius Christensen.

Firmaet fortæller her selv sin lange historie om den spændende udvikling siden 1923:

Egentlig skulle Marius Christensen ikke have været vognmand. Han var landmand og købte ejendommen Nørregade 63, Ikast med et tilliggende jord på godt otte tønder land. Dette var i 1923.

Her begyndte han at køre for folk for at tjene lidt ekstra, og efter giftemålet med Valborg var der basis for at anskaffe endnu en hest. I 1924 fik Marius Christensen overdraget renovationskørslen i Ikast for 500 kr. om året. Dagrenovationen i Ikast Kommune kørte Marius Christensen & Sønner indtil 1993.

[pic:19339]Der var ikke mange huse i Ikast på daværende tidspunkt, men nu var udviklingen i gang, og Marius Christensen påtog sig at grave kældre ud og køre jorden væk. Der skulle køres med heste, og pålæsningen skete med håndskovl. I begyndelsen af trediverne blev administrationsbygningen og De gamles Hjem opført i Ikast, og her måtte Marius Christensen leje en lastbilvognmand til at hjælpe. Da slagterhuset blev opført i 1935, måtte der igen en lastbil til hjælp, men en henvendelse til vognmand Laurids Sørensen, der plejede at klare dette, hjalp ikke, idet han skulle køre kartofler. Marius Christensen skulle bruge bilen og spurgte, hvad den kostede. 2800 kr. var svaret, og så faldt håndslaget og kontanterne, og Marius Christensen kunne nu opfylde sin kontrakt ved slagterhuset. Nu havde Marius Christensen en lastbil, som blev brugt ved udgravningen af Vestre Skole. Her var kældrene så store, at man kunne vende lastbilen i udgravningen. Noget hidtil uset i Ikast.

I 1937 blev ejendommen på Nørregade 71 købt, i øvrigt dér hvor virksomheden ligger i dag. I 1939 blev den første nye lastbil indkøbt og betalt kontant, herefter bestod vognparken af to lastbiler og tre spand heste, som hovedsageligt beskæftigede sig med transport af tørv fra moserne til byerne, men myremalm og okker var også væsentlige transportemner under krigen.

[pic:19349]I slutningen af krigstiden gik Marius Christensen ind i tekstilproduktion og fik en del væve opstillet i ejendommen. Det kneb lidt med garnerne, men pludselig lykkedes det at købe en god mængde, og maskinerne snurrede lystigt. Da lagrene så bugnede, viste det sig, at der var tale om umoderne ting, og det tog meget lang tid at få afviklet færdigvarelageret. Så kom Volmer Lind og købte restlageret og maskinerne, hvorefter Valborg og Marius Christensen alene holdt sig til entreprenør- og vognmandsforretningen. I 1945 blev vognparken udvidet med yderligere to lastbiler, og herefter bestod firmaet af fire lastbiler og fire spand heste.

I perioden 1923 til 1959 foregik al udgravning til huse og fabrikker med håndkraft, hvilket måtte have været et umådeligt hårdt slid. I 1959 blev den første gravemaskine købt, hvilket var starten på indførelse af entreprenørmaskiner i firmaet. Efterhånden som vognparken voksede, blev det mere besværligt at cykle rundt til de forskellige arbejdspladser for at give folkene besked. Derfor blev der i 1961 indkøbt et internt radio-kommunikationsanlæg for at lette dette arbejde. Dette var i øvrigt det første radioanlæg, der var i Ikast.

[pic:19350]I 1960 blev pladsen omkring gården på Nørregade 71 for trang, og det nuværende garageanlæg blev opført. I 1962 blev den første gummiged indkøbt. I 1968 blev vogterhuset på Nørregade 73 købt - det er her, firmaet i dag har administration. Igennem mere end 40 år havde Marius Christensen sin førstemand i Anker Nielsen. Han boede i mange år sammen med Valborg & Marius Christensen. Anker Nielsen opnåede at få fortjenstmedalje for lang og tro tjeneste.

Da Marius Christensen i 1969 ønskede at trappe ned i en alder af 74 år, bestod vognparken af 10 lastbiler og diverse entreprenørmaskiner. Anden generation, der bestod af sønnerne Niels Vagn Christensen, Tage Christensen og Kurt Christensen, tog over efter at have arbejdet for deres fader i mange år. Kurt Christensen forestod det administrative arbejde, Niels Vagn Christensen var maskinfører på diverse entreprenørmaskiner, ligesom han var uddannet kloakmester. Tage Christensen arbejdede som entreprenørformand.

Administrationen foregik i det lille vogterhus på Nørregade 73, som lå ved banen. Imidlertid blev dette lille hus hurtigt for lille og erstattet af en moderne kontorbygning på 200 m2. Kontoret blev indviet i 1977, hvor firmaets første kontorelev, Kaj Østergaard, blev ansat. I øvrigt arbejder han stadigvæk i administrationen, ansættelsesforholdet har kun har været afbrudt af aftjeningen som værnepligtig.

I 1980 fik Marius Christensen & Sønner det første edb-anlæg, og alt i administrationen har siden kørt på edb. I 1987 var Marius Christensen & Sønner med til at udvikle et disponeringsprogram til styring af ordre og biler. Dette blev i 1996 videreudviklet i samarbejde med VM data, således at al fakturering kunne foregå automatisk.

I 1984 købte Marius Christensen & Sønner vognmandsforretningen Johs. Jensen i Pårup og her blev Marius Christensen & Sønner for alvor stor. Således blev der i 1985 ansat den første kørselsleder til at varetage de mange administrative ting med kørselsplanlægningen. I 1987 blev der etableret moderne værksted i den ene ende af garageanlægget. I 1988 bestod vognparken af 25 lastbiler + diverse entreprenørmaskiner. I 1989 blev den første trækker indkøbt, hvorefter eksportkørsel blev en ny gren i firmaet. Således kørte firmaet meget eksport til Tyskland, Polen & Frankrig op igennem 90’erne, men efterhånden kunne dette ikke hænge sammen på grund af konkurrencen fra Østeuropa. I dag har firmaet en bil i Nordtyskland ca. en gang i ugen.

I 1989 blev forarbejdningsvirksomheden Søby Værk Scanfilter indkøbt. Søby Værk forarbejdede kvartssand som ovntørres og sorteres til forskellige industrielle formål bl.a. sandblæsning, filtermateriale m.m..

Op igennem 70’erne og 80’erne var der en stor entreprenørafdeling i firmaet, men efterhånden som Niels Vagn & Tage gik på pension i 1990 og 1995, blev denne aktivitet droslet ned og blev lukket i 2001. Herefter var Kurt Christensen alene om virksomheden indtil 1998, hvor 3. generation,

Bo Marius Christensen, blev medejer.

[pic:19341]Marius Christensen & Sønner har i mange år arbejdet med indvinding af sand og grus og råder i dag over 2 sandgrave uden for Ikast. En del af sandet er certificeret igennem Dancert. Dette sand sælges primært til betonelementfabrikker overalt i Danmark. Sandet er EU-godkendt, og op igennem 90’erne blev der solgt mange betonelementer specielt til Tyskland. I dag sælges sandet primært i Danmark, men der eksporteres også noget til både Sverige og Norge. Kvartssandet er godkendt til sandkassesand og faldsand til legepladser af Dancert under Teknologisk Institut.

[pic:19342]Vognmandsfirmaet forsøger at lave produkter, som ikke findes ret mange steder, og dette betyder også, at produktsortimentet er væsentligt højere end i andre sandgrave. Desværre er der ikke mange sten i sandgravene. Dette betyder, at grus og granit bliver tilkørt udefra og lagt i depot til videresalg.

I 1996 leverede Marius Christensen & Sønner 1000 tons skulptur sand til kulturåret i København. Der var kunstnere fra hele verden, der skulle bygge sandskulpturer af sandet fra Ikast. Skulptursandet var det eneste sand i Danmark, der kunne bruges til dette.

Marius Christensen & Sønner råder over eget laboratorium, hvor der jævnligt udtages sandprøver for at kontrollere, at de gældende normer overholdes. I 2008 leverede Marius Christensen & Sønner ca. 800 tons okkersand til det nye elefantbur i Zoologisk Have i København. Sandet blev kørt med egne lastbiler fra Ikast til Helsingør i Nordsjælland, hvor betonen blev produceret. I 2001 blev Søby Værk Scanfilter solgt til Dansand.

[pic:19348]Kurt Christensen gik på efterløn 1. april 2001, desværre nåede han ikke at nyde hans otium, idet han kort tid efter fik konstateret lungehindekræft og døde d. 25. juli 2001. Generationsskiftet blev færdigt i 2002, hvor Bo Marius Christensen købte de sidste aktier, hvorefter Marius Christensen & Sønner A/S ejes af Bo Marius Christensen alene.

I foråret 2002 lykkedes det at få certificeret faldsand til legepladser af Teknologisk Institut. Der har været meget fokus på dette område. Der har været en stigende efterspørgsel på faldsand, der i øvrigt er et af de få godkendte produkter, hvor sandet er hvidt. Faldsandet leveres overalt i Danmark.

[pic:19347]I 2002 begyndte Marius Christensen & Sønner selv på at opbygge alle lastbiler og kærrer, med selvudviklet asfaltkasse, som blev taget i brug i efteråret 2002.

Siden 1990 har Marius Christensen & Sønner kørt med isolerede biler til asfalt. Men kravene er de senere år blevet skærpet, hvorfor det var nødvendigt med nytænkning for at imødegå asfaltfabrikkernes krav.

På værkstedet beskæftiges en mekaniker, der står for vedligeholdelse og syn af vognparken. Herudover er der ansat en smed, som står for al opbygning af forvogne og kærrer. Bilerne/kærrerne købes hjem som rå chassis, hvorefter alt bygges op fra bunden på værkstedet. Selv vangerne bliver specialfremstillet på værkstedet. Til asfalt-enhederne bliver alt, hvad der er hult, gennemisoleret, således at der bliver så lidt varmeafgivelse som overhovedet muligt.

Siden 2002 er der blevet bygget 10 stk. forvogne med tip, 5 stk. trækkere og 11 stk. kærrer. I øjeblikket er firmaet i gang med at bygge to nye kærrer op, som skal være klar til asfaltsæsonens start i foråret 2013.

[pic:19344]Et anden stort forretningsområde er industrirenovation. Firmaet har været med fra starten med hensyn til bortkørsel af erhvervsaffald og dækker hele det midtjyske område med mange faste kunder. Alle typer containere findes i sortimentet, lige fra små minicontainere til store komprimatorcontainere. Dette tilbydes til virksomheder, som har virkelig meget affald. Desværre har der været en afmatning inden for dette område igennem de sidste fem år i takt med, at produktionsvirksomhederne enten er flyttet til udlandet eller lukket på grund af krisen.

Der er seks biler med hejs til at tømme containere, køre sand eller asfalt, da bilerne er meget fleksible. Herudover er der to komprimatorvogne til at tømme minicontainere og vippecontainere hos virksomheder.

[pic:19343]Slamsugning har også været en aktiv del af firmaets forretningsområder siden starten i 1923, dog er arbejdsforholdene væsentligt mere indbydende i dag end tidligere. Firmaet råder over to moderne slamsugere og operer i det midtjyske. Arbejdet er mangfoldigt og indeholder alt fra rensning af kloaker, tømning af fedtudskiller og olieudskiller, sugning af boreslam m.m..

Den ældste chauffør har været ansat i firmaet i 32 år, og hans viden omkring kloaksystemet i det midtjyske er ekstremt stor, hvilket mange kunder sætter stor pris på.

Firmaet råder over to kranbiler, hvor den ene kører genbrugsaffald, og den anden bruges hovedsageligt til grab-opgaver med sand, grus og asfalt. Også på dette område har firmaet to dygtige kranchauffører. Firmaet har yderligere tre blokvogne, hvoraf den ene er en bloksættevogn/maskintrailer, og de andre to er blokpåhængsvogne. Disse bruges til at flytte asfalt og entreprenørmaskiner i Jylland.

[pic:19346]I dag er det største enkelte forretningsområde asfaltkørsel. Firmaet kører al det asfalt, som Pankas i Funder ligger ud, primært i Jylland. Dette samarbejde har eksisteret siden 1984. Asfaltkørsel er sæsonarbejde, normalt fra april til ultimo december, indimellem bruges der flere biler, end firmaet selv råder over, og her hjælper mange vognmænd i det midtjyske med at få asfalten ud at køre. Da alle disse lastbiler skal være isoleret, så er der tale om specialbiler, hvor vognmændene hjælper hinanden i spidsbelastningsperioder.

[pic:19345]I dag råder Marius Christensen & Sønner over 31 lastbiler, 29 anhænger/trailere og 3 stk. gummigeder. Alt materiel er købt og ejet af Marius Christensen & Sønner A/S. Leasing har aldrig været på tale, hvilket har været en styrke i den krise, som samfundet oplever i øjeblikket. Marius Christensen & Sønner er altid blevet drevet meget konservativt, hvilket måske også har haft en indvirkning på, at firmaet aldrig har været i økonomisk uføre.

Firmaet har i højsæsonen ca. 40 medarbejdere, heraf fire i administrationen.

Marius Christensen & Sønner har en del ansatte med 20-30 års ansættelse, hvilket er en stor tilfredsstillelse for virksomheden.

Bo Marius Christensen er i dag 48 år og har været ansat i Marius Christensen & Sønner siden august 1987.

[add:378]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09