23948sdkhjf

DEBAT: Højesteret-dom deler læserne

Nej, nu må de stoppe med det bagatel-noget. Tror snart vi skal til at lukke Danmark, så intet kommer frem eller tilbage af fragt og fødevarer.

Bjarne Bøgebjerg
Bøgeparken 47
5450 Otterup

Undskyld, men er der dog ingen grænser for, hvor klumpet man kan være? Her er jo ikke tale om en fejl på to minutter, men en bevidst handling for at stramme reglerne så stramt som muligt og holde sig under de 30 procent.

Allan Englund
Solbærvej 4
4690 Haslev

Det kan da ikke passe, at man ikke kan overskue at holde sine lovpligtige pauser - 15 minutter første gang, 30 minutter anden gang, eller 45 minutter én gang. Hvor svært kan det være, hvis ellers viljen er der?

At påstå, det kun er to minutter, er svært at se. Hvis ikke der stoppes et sted, kan man godt afskaffe alle regler.

Preben Jensen
Vibevej 15
6920  Videbæk

Hold nu op med at have så ondt af den "stakkels mand". Det har ikke en disse med to minutter at gøre - det er 12 minutter.

Hold dine pauser som alle andre, og jeg har slet ikke ondt af dig, du har jo fået en advarsel én gang med en betinget frakendelse, så du burde jo have lært det. Men nej, du bliver ved, og så er det helt chaufførens egen skyld.

Michael Lind
Bossenhøjvej 29
7660 Bækmarksbro

Det er som om, de danske chauffører bare skal udryddes. Den kendelse er da helt hen i hegnet. Nu må vi ikke håbe, at manden skal gå fra hus og hjem efter denne kendelse, for det ville da være trist for to minutter.

Men jeg vil mene, 500 kr. i bøde og en løftet pegefinger ville være reelt - set i sammenligning med en sprøjtefuld chauffør fra øst, der får en bøde på 1500 kr. og må køre videre, når han har sovet rusen ud.

De kunne måske tage det op inde i tinget. Når de nu ikke har noget at lave, finder de altid noget, der er til gene for lastbilbranchen. Men så kunne de måske kikke lidt på, om straffene står i forhold til hinanden. Den kendelse er helt klart en ommer.

Lars Jørgensen
Åbenråvej 14
6340 Kruså

At reglerne er for stive, er en anden sag, som jeg ikke vil komme ind på her. Men der er for mig at se ingen undskyldning for ikke at holde det hvil, der nu engang er os pålagt, og i de minutter, der er foreskrevet.

Har man tid til at holde 14 minutter, har man også tid til det sidste minut, og det samme gælder hhv. 18 og 30 minutter. Altså en selvforskyldt overtrædelse af gældende regler.

Jeg vil dog til enhver tid mene, at en ubetinget frakendelse af kørekortet synes som en urimelig straf, da den samtidig får manden fyret. Måske endda med besvær for senere, at vende tilbage til sit erhverv.

Leif Madsen
Brøndenvej 128
9352 Dybvad

Jeg synes, at man i hele denne debat, bortset fra her, har glemt at fortælle, at reglerne faktisk hedder hhv. 15 og 30 min. Man har udelukkende fokuseret på en to minutters overskridelse og ikke en 12 minutters overskridelse, som det jo rent faktisk er.

Hvad er det, man vil? vil man have en yderligere bagatelgrænse for bagatelgrænsen? Jeg kan desværre ikke sympatisere med ovenstående.

Jens Rise
Tostrupvej 230, St.Restrup
9240 Nibe

Jeg har lidt svært ved at forstå, at forsvarer og ITD kalder det for kun to minutters overskridelse. Det er jo en overskridelse på over 60 % (12 min for lidt) af, hvad reglerne siger, vi skal holde i anden pause. Hvis det er en enlig svale, kan man sige, det er voldsomt, at man kan miste kortet. Men så er det jo reglerne, der skal laves om.

Poul Jørgensen
Mørupvej 37
7400 Herning

Jeg må sige, at jeg umiddelbart finder det en anelse provokerende, at stort set alle organisationer, der udtaler sig i denne sag, bevidst vælger offer-rollen med det urimelige i en ubetinget frakendelse p.g.a. 2 minutter.

Det kan næsten ikke tolkes anderledes, end at alt det snak, der har været om at komme af med de brådne kar i branchen, det har været det rene øregas med samme sandhedsværdi som alle de gode historier, der florerer på kanal 19 i walkien.

Fakta er, at en person med en betinget dom for en tidligere lignende forseelse bliver dømt for at have undladt at holde 12 minutters pause, hvilket er en overskridelse på mere end 30 %. Det må betegnes som en betydelig og alvorlig overskridelse, og straffen skal selvfølgelig være derefter.

Personer, der ikke kan holde sig inden for en tolerance på 30 %, har efter min bedste overbevisning intet at gøre i branchen. Det skal ikke kunne betale sig at spekulere i ulovligheder. Det må og skal være udgangspunktet.

Diskussionen må i stedet skulle handle om, hvorvidt køre-/hviletidsbestemmelserne er vide nok i deres nuværende form, eller om der skal justeres der.

Et muligt emne, der kunne være det sammenhængende ugentlige hvil efter 5, maks. 6 køreperioder. Det er der ikke meget elastik i, i modsætning til de daglige pauser, der kan opdeles og fordeles i vidt omfang.

Det må og skal være dér, organisationerne bruger energien, til gavn og glæde for de seriøse og professionelle vognmænd. Det er deres interesser, der skal arbejdes for.

Poul Christensen
Brændeskovvej 37
5700 Svendborg

[add:386]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.055