23948sdkhjf

FDL: Hæv farten for 2- og 3-akslede

Er det i grunden ikke diskreminerende, at der er forskel på fartgrænser for eksempelvis busser og lastbiler? For hvorfor ellers lave en høring om de såkaldte Tempo 100-busser på motorvejene skal have lov til at køre 100 km/timen, som de f.eks. må i Tyskland? Det spørgsmål stiller vognmændene i FDL, der undrer sig.

»Det er, efter FDL's opfattelse, selvfølgelig en direkte diskriminerende forskelsbehandling, hvis man kun lader reglerne gælde for de såkaldte Tempo 100-busser,« siger kontorleder Jens Groot fra Frie Danske Lastbilvognmænd.

»Der findes næppe et gyldigt argument for at forskelsbehandle, og hvis de tekniske krav til fulde opfyldes af et godstransporterende køretøj, skal fartreglerne efter FDL's opfattelse være de samme for Tempo 100-busser og de nævnte forvogne. Når vi ser på ulykkes-statistikkerne og nøgterns kalkulerer sikkerheds-risikoen, er der ikke noget, der taler til fordel for en forskelsberhandling, som den, der er lagt op til. Vi kan kun få det indtryk, at lastbilerne for tid og evighed er dømt til en ensidig form for skammekrog. Det er ikke rimeligt, og det forstærker indtrykket af, at politikerne inde på Christiansborg lægger under for et folkeligt pres, der er skabt med baggrund i de negative omtaler, som medierne næsten altid giver vores branche,« siger Jens Groot i foreningens nyhedsbrev.

»Efter FDL´s opfattelse er risikoen for en alvorlig ulykke med mange tilskadekomne langt større med en bus, der transporterer et sted mellem 52 og 84 passagerer, men vi må desværre konstatere, at de frygtelige ulykker, der skete for få år siden, har bombet os tilbage til stenalderen. Forstået sådan, at en hel branche i dag lider under nogle få, katastrofale fejltagelser, som et par uopmærksomme chauffører begik. Derfor vil vi i FDL godt rejse spørgsmålet om, man inde på Christiansborg virkeligt synes, det er rimeligt. Vi tudes ørerne fulde om, hvor vigtigt det er at følge med tiden, og at vi helst være foran udviklingen. Men hvordan kan vi klare det, når vi hele tiden lægges hindringer i vejen,« spørger Jens Groot.

»En fartgrænse på 100 km/timen for en to-akslet lastbil med en totalvægt på 18 ton – eller en tre-akslet lastbil med en totalvægt på 26 tons, er sikkerhedsmæssigt ikke urimeligt, for den tre-akslede har samme totalvægt som Tempo 100-busserne. Hvis f.eks. de to nævnte typer lastbiler måtte køre 100 km/timen på motorveje, ville man være i stand til at mindske de trafikale bilkøer uden at øge risikoen,« siger Jens Groot.

[add:378]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063