ITD: Brug for nytænkning
Højesteret har netop idømt en lastbilchauffør seks måneder ubetinget frakendelse af kørekortet for at have fejldisponeret sin lovpligtige pause med en margin på to minutter - ud over den tolerancegrænse, som ville gøre, at han slap med en bødestraf og beholdt kørekortet.
»Det er desværre langt fra en enkeltstående sag. Men de fleste lignede sager når ikke engang til første instans i retssystemet, fordi chauffører og vognmænd oplever, at de løber panden mod en mur i retssystemet og derfor blot æder bøder og frakendelser i sig,« siger ITD’s adm. direktør, Jacob Chr. Nielsen.
ITD har gennem de senere år støttet et stort antal vognmænd og chauffører i at køre principsager ved domstolene. Formålet har været at presse på for en bedre retspraksis. Men brancheorganisationen erkender, at der skal mere til for at skabe en fair og sund retspleje omkring køre-/hviletid.
Stift og ufleksibelt system
»Der skal politisk nytænkning til, hvis vi skal sætte en stopper for den stadige strøm af groteske og absurde sager. Vi har et bødekatalog, der er stift og ufleksibelt, og et kontrolsystem, der laver politisager ud af kørsler, som er op til et år gamle og derfor svære for både chauffører og vognmænd at redegøre detaljeret for,« siger Jacob Chr. Nielsen.
»Vi opfordrer kraftigt justitsministeren til at tage initiativ til at få løst op for kortslutningerne i tæt dialog med transporterhvervet,« tilføjer han.
Justitsministeren fremsætter torsdag et forslag til revidering af færdselsloven, så bødekataloget for fejlbetjening af lastbilernes kontrolapparat bliver blødt op. I branchen betragtes forslaget som et skridt fremad, men der er behov for mere.
»Det handler ikke om at slippe uden om og undgå reglerne. Men vi skal have genetableret den almindelige sunde fornuft, og det kan kun ske ved at inddrage branchen konstruktivt i kontrollerne,« siger Jacob Chr. Nielsen.
[add:352]