DEBAT: Uklare regler for kofangere
Jeg tror, at man skal være forsigtig i debatten på dette område (om underkøringskofangere,
red.
). Ansvaret ligger ikke bare hos én, eller en bestemt gruppe af branchen.
Betingelserne og reglerne er en smule uklare, og det kræver, set med mine øjne, en gennemgang af forudsætningerne, betingelserne og de eksisterende danske regler på området. Det er heller ikke tydeligt for alle, hvornår de danske nationale regler kan og må anvendes, og hvornår det gældende EU-direktiv på området skal anvendes.
At have fokus alene på typegodkendelsen af bagkofangerne er ikke tilstrækkeligt. Bagkofangerne skal være testet sammen med ophæng/gavle, og de skal yderligere være monteret på chassis i henhold til producentens anvisninger, det være sig både producenten af chassis og producenten af ophæng/gavle/bagkofanger.
Desuden er der i dag ikke overensstemmelse mellem gældende EU-direktiv og de danske nationale regler. Der forekommer også en vis ”misforståelse” i anbefalinger og monteringsvejledninger i markedet omkring monteringsmål. Der er mål, som skal overholdes, og som skal have udgangspunkt i testresultatet. De mål fremgår ikke nødvendigvis i den dokumentation, som er tilgængelig.
Det er interessant at bemærke, at ADAC har taget sagen op med FDM. Der er faktisk allerede en debat om de ændrede regler for bagkofangere i Geneve. Der er lagt op til, at allerede eksisterende direktiver vil blive ændret med fokus på en stramning, og som skal sikre en bedre trafiksikkerhed.
Jeg glæder mig over, at der er fokus på området fra en bredere front i branchen, og har tillid til, at de ansvarlige vil sætte trafiksikkerheden i første række.
Per Mikkelsen, direktør i VBG Group Sales
Industribuen 20
5592 Ejby
[add:38]