ITD løfter pegefinger over manglende konsekvens
Justitsministeriet har netop fremsat et lovforslag, som byder på mulighed for opblødning i sanktionerne, når chauffører af tunge køretøjer har rod i dokumentationen af deres lovpligtige pauser og hvil.
Hensigten er, at utilsigtede småfejl ikke skal kunne resultere i kæmpebøder og frakendelser af kørekort.
Hos vejgodstransportens brancheorganisation ITD, der organiserer omkring 600 højt professionaliserede danske vognmandsvirksomheder, er der skulderklap til ministeren for initiativet, men en løftet pegefinger over manglende konsekvens i justitsministeriets lovforslag.
»Justitsministerens forslag er desværre for snævert. Vi har brug for at sikre branchen en fair behandling i alle forhold omkring køre- og hviletid. Men det aktuelle forslag fokuserer kun på den del af reglerne, som har med betjeningen af kontrolapparatet i køretøjerne at gøre«, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Fokus for snævert på kontrolapparater
Baggrunden for Justitsministerens forslag er en dom fra EU-Domstolen, som sidste år slog fast, at de nationale myndigheder ikke kan udstede bøder i centimetermål til chauffører og vognmænd.
Sagen handlede om den ungarske lastbilchauffør Urban, som havde undladt at skrive bilens kilometerstand på nogle kontrolark ved arbejdsdagens begyndelse. På den baggrund havde den nationale domstol kendt dokumentationen ugyldig til trods for, at chaufføren havde husket at påføre kilometertallene ved arbejdsdagens afslutning, og at det dermed var enkelt at rekonstruere billedet af hans kørsler.
»EU-Domstolen slog fast, at det juridiske krav om proportionalitet mellem en straf og den forseelse, der reelt er begået, aldrig kan tilsidesættes. Justitsministeriet tager nu initiativ til at sikre proportionalitet i sager, som er identiske med Urban-sagen. Men det er ikke nok«, siger Jacob Chr. Nielsen.
Han henviser til, at Justitsministeriets forslag kun diskuterer proportionalitet i forhold til EU’s forordning om lastbilernes kontrolapparater, mens forordningen om køre- og hviletid slet ikke inddrages.
»Problemet er måske, at vi har et kæmpe ressourcemæssigt problem i domstolene, hvis de nuværende bødekatalogers centimetermål skal erstattes med fair og nuancerede bedømmelser af hver enkelt køre- og hviletidssag. Det har vi en vis forståelse for i branchen, men vi kan og vil aldrig gå på kompromis med retssikkerheden«, siger Jacob Chr. Nielsen.
Nytænkning i stedet for lappeløsninger
I stedet for at tænke i lappeløsninger, som alligevel ikke løser de fundamentale problemer omkring branchens retssikkerhed, foreslår ITD nytænkning af hele modellen for kontrol og sanktionering omkring køre- og hviletid.
»Det er oplagt at inddrage virksomhederne mere konstruktivt i kontrollen af køre- og hviletid. Nøglen til at undgå de nuværende forstoppelser i retsmaskineriet er at bygge et solidt fundament af egenkontrol i virksomhederne, suppleret af en administrativ kontrol fra f.eks. Trafikstyrelsens side«, siger Jacob Chr. Nielsen og slår fast:
»Hermed kan politiet fokusere på at kontrollere bilerne ude på vejene, hvor trafiksikkerheden jo er på spil, og hvor man med god ret kan kræve, at både chauffør og vognmand kan forklare sig omkring eventuelle overtrædelser af reglerne på dagen eller i de foregående uger«.
[add:338]