Justitsminister: Småfejl skal ikke koste chauffører jobbet
Fremover skal utilsigtede småfejl i registrering af køre- og hviletid som udgangspunkt ikke længere føre til, at chauffører mister kørekortet ubetinget. Det fremgår af et nyt lovforslag, som regeringen har fremsat.
I dag kan selv småfejl i brugen af det kontrolapparat, der bruges til registrering af køre- og hviletid, koste lastbil- og buschauffører kørekortet og dermed jobbet – også selv om der er tale om mindre, utilsigtede forseelser på grund af forglemmelse eller sløseri.
Kun ubetinget frakendelse hvis
Justitsminister Morten Bødskov har derfor fremsat et lovforslag om at skelne mellem grove og mindre grove overtrædelser i forbindelse med registrering af køre- og hviletid. Fremover skal kørekortet kun frakendes ubetinget, hvis der er tale om særligt grove overtrædelser af reglerne.
Det kan for eksempel være, hvis en chauffør bevidst har forsøgt at snyde for at undgå, at politiet kan kontrollere, om køre- og hviletidsreglerne er overholdt. Mindre grove overtrædelser af reglerne om selve brugen af kontrolapparatet skal kun føre til en betinget frakendelse.
Ændringerne bakkes op af branchen, hvor der har været flere eksempler på, at chauffører har følt sig urimeligt behandlet.
Konsekvenser
»Det skal selvfølgelig have konsekvenser at overtræde reglerne. Men vi skal også være rimelige, og jeg synes, at det er rigtigt at skelne mellem mindre alvorlige og grove overtrædelser, så chauffører ikke længere risikerer at miste kørekortet ubetinget på grund af mindre forseelser.
Det må være nok med en betinget frakendelse, så chaufføren kan nå at rette ind uden at risikere at miste sit job. Chauffører, der utilsigtet begår fejl, bør ikke straffes lige så hårdt som dem, der bevidst forsøger at dække over snyd med køre- og hviletidsreglerne og dermed sætter deres medtrafikanters sikkerhed på spil«, siger justitsminister Morten Bødskov (S).
Samtidig lægger lovforslaget op til, at bødesystemet gradueres, så bødens størrelse fremover afspejler, om der er tale om en grov eller mindre grov overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet.
Bøder
I dag udløser alle overtrædelser af reglerne om brug af kontrolapparatet en standardbøde på 3.000 kr. til chaufføren og 6.000 kr. til arbejdsgiveren. Som led i lovforslaget foreslås det, at en chaufførs mindre overtrædelser fremover takseres til 2.000 kr., alvorlige overtrædelser til 3.000 kr. og meget alvorlige overtrædelser til 4.000 kr.
Af hensyn til trafiksikkerheden og arbejdsmiljøet skal bl.a. lastvognchauffører og buschauffører overholde regler om, i hvor lang tid de maksimalt må køre, og hvor længe de skal hvile.
Der gælder særlige regler for anvendelsen af det kontrolapparat, der er installeret i lastbiler mv. for at sikre dokumentation for og kontrol af, at de materielle køre- og hviletidsregler overholdes.
Lovforslaget omfatter en ændring af reglerne om straf for forkert brug af kontrolapparatet. De bagvedliggende regler for køre- og hviletid, der hviler på EU-regler, ændres ikke med dette lovforslag.
[add:389]