23948sdkhjf

DEBAT: Det bliver dyrere at være dansker

Til hverdag tænker vi måske ikke så meget over lastbilerne og deres effekt på vores dagligdag. Men de fleste tænker over deres daglige forbrug og de penge, de skal bruge på helt almindelige og nødvendige varer. Dagligvarers pris, kvalitet og tilgængelighed er afgørende for, at vi kan få vores dage til at hænge sammen, og her spiller lastbilerne en helt central rolle.

Derfor får det mig også helt op af stolen, når regeringen nu vil syvdoble lastbilernes kørselsafgift, så niveauet stiger fra knap 400 mio. kr. årligt til næsten 3 mia. kr. årligt. Det er ikke alene uansvarligt over for danske arbejdspladser og dansk økonomi, det er også helt ugennemtænkt over for danske forbrugere.

Når regeringen vælger at sætte afgifterne så markant op, lander regningen jo i sidste ende hos borgerne, der må betale ekstra for at få deres mælk, grønsager og andre nødvendige dagligvarer. Det sidste vi har brug for lige nu er initiativer, der hæmmer forbruget og dermed chancen for skabelsen af en positiv spiral i dansk økonomi. Det anslås, at regeringens voldsomme afgiftsstigning kan koste 1.100 arbejdspladser og 1 mia. kr. i mistede eksportindtægter.

Selvom det på nuværende tidspunkt måske ikke burde overraske nogen, er det stadigvæk ufatteligt, at regeringen lukker øjnene for de mange negative konsekvenser dens politik har. Det er umuligt at se, hvem der har gavn af alle de afgifter, bortset fra statskassen. Regeringens afgifter spreder ringe i vandet, der ikke kun straffer lastbilerne, det kvæler også danske arbejdspladser og rammer den enkelte forbruger, der i forvejen kæmper for at holde styr på økonomien.

Flemming Damgaard Larsen
Medlem af Folketinget for Venstre og næstformand for Transportudvalget

[add:338]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.055