23948sdkhjf

Endnu et sejt år for de sære

Som Lastbil Magasinet kunne fortælle for et par uger siden, er myndighederne omsider på vej med en uddannelse af følgebilernes chauffører, som dermed vil få lov til at dirigere trafikken i forbindelse med særtransporter. Uddannelsen vil være klar fra årsskiftet.

Det vil frigøre politiressourcer og lette gennemførelsen af særtransporterne, og det kunne formanden for DTL’s Kran-Blok erfagruppe, Frank Segall, glæde sig over på foreningens årsmøde i weekenden, lørdag 26. januar.

»Det har været endnu et sejt-trækkende år, hvor vores tålmodighed har været sat på hårde prøver, men resultaterne viser sig nu,« sagde Kran-Blok formanden til de 49 deltagere på årsmødet, der blev holdt i Odense.

Justitsministeriet vil om nogle måneder udsende en bekendtgørelse, der giver mulighed for andre end politiet til at regulere trafikken ved særtransporter. I bekendtgørelsen forudsættes det, at dem, der skal dirigere trafikken, har gennemført en uddannelse. De nærmere retningslinjer for denne uddannelse kommer senere, og ifølge Frank Segalls oplysninger skulle de første færdigtuddannede ledsagere være klar omkring nytår i år.

Opbakning til forslag

Blandt resultaterne for Kran-Blok er også en opbakning fra Vejtransportrådet under Transportministeriet til erfa-gruppens forslag om en klassificering af de kommunale veje til brug for særtransporterne. På den måde vil politiet og kommunerne få en langt mere smidig sagsbehandling, når der skal udstedes tilladelser.   

»Anbefalingen fra Vejtransportrådet er sendt videre til Trafikstyrelsen, som vil vurdere vort forslag med Vejdirektoratet. Så det ser fornuftigt ud,« sagde Frank Segall.

Til gengæld måtte formanden undre sig over, at de forhøjede vægtgrænser, som ellers betyder mere gods på ladet og dermed mere effektive transporter, har taget en uventet drejning:

»De forhøjede tilladte totalvægte fik den forunderlige konsekvens, at kommunerne begrænsede adgangen til mange broer. Opsatte skilte med lavere vægtgrænser over mange broer har skabt problemer for særtransporterne og for den almindelige lastbiltrafik,« konstaterede han. Han kunne dog også oplyse, at Vejdirektoratet har sat fokus på sagen og kontaktet Kommunerens Landsforening. Det er nemlig blevet tydeligt, at mange kommuner ikke har analyseret deres broers reelle bæreevne.

Korridorer til vindmølletransporter

Frank Segall kunne også informere om et nyt projekt fra vindmølleindustrien, som skal skabe egentlige korridorer for disse meget store transporter.

»Kran-Blok Erfa har i flere år peget på nødvendigheden af, at industrien skulle på banen og arbejde for at lette transporten af deres varer, så vi hilser initiativet velkommen.«

[add:352]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078