23948sdkhjf

STILL med ny kongemodel

Når man løfter op til otte ton ad gangen, kan en trailer hurtigt blive fodret med læs og komme videre til næste destination. Og truckproducenten STILLs nyeste model i RX 70-serien er bygget til netop at kunne løfte denne vægt i ét hug. Det blev demonstreret tidligere på ugen ved en præsentation i den tyske producents hovedkvarter i Hamborg for den europæiske fagpresse.

To nye modeller blev her introduceret – med løfteevne på 6-8 og 4-5 ton og en forbedret teknik med brug af både diesel og el. Konge-modellen med 8 ton er mest relevant for de helt store transport- og logistikvirksomheder, og derfor var noget af præsentationen også henlagt til en af STILLs største kunder, Kuehne+Nagel, der har en afdeling i den nordtyske havneby. Ved de store terminaler og lagerhaller kommer de stærkeste trucks til deres ret, når en evig strøm af lastbiler skal have gods.

Mange chauffører kommer aldrig i nærkontakt med en truck, der oftest betjenes af lagerpersonalet på læssestedet, men det er nu langt fra kun forbeholdt de store lager- og logistikvirksomheder at manøvrere rundt med trucks.

En trucks cyklus

En gaffeltruck har typisk en livscyklus på 10 år, fortæller Gerner Hoppe, direktør for STILL Danmark.

»De store virksomheder leaser typisk trucksene for en femårig periode. Når de fem år er gået, får vi dem retur – og så bliver de solgt til mindre vognmænd eller andre firmaer med mindre volumen,« forklarer Gerner Hoppe, der har arbejdet 33 år hos STILL – heraf godt halvdelen som direktør.

Den typiske størrelse truck har en løfte-evne i omegnen af 2,5 ton. Det er den størrelse, man typisk ser ude i vognmandsfirmaerne, men selvom STILLs nye model på 8 ton altså er lige rigeligt for de fleste, rummer den en række nyskabelser og forbedringer, som givetvis også vil smitte af på udviklingen af resten af model-programmet.

Nye forbedringer

Den rummer bl.a. nye tiltag i designet, komforten for chaufføren, truckens manøvreevne og ikke mindst sikkerheden. Det kan man gøre på forskellige måder ved at udnytte truckens opbygning – således er fx flere og flere trucks i dag rent el-drevne med en driftstid på en hel arbejdsdag, og det betyder selvsagt, at batteriet ofte er stort som et ondt år. Her har trucks den fordel, at batteriet smart kan udnyttes ved at placere det som ”modvægt” til at stabilisere køretøjet ved fx høje og lange løft.

»Sikkerhed er parameter nr. ét,« understreger Gerner Hoppe.

[add:352]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065