Gigant-ulykke kunne være undgået
Nødbremsesystemer som dem, der bliver lovpligtige fra 2015, kunne have forhindret den kæmpeulykke på den svenske motorvej E4 nordøst for Helsingborg på Tranarpsbroen i starten af sidste uge.
Det siger Carl Johan Almqvist, der har ansvar for trafik og produktionssikkerhed hos Volvo Trucks, ifølge nyteknik.se.
I alt 43 køretøjer blev indblandet i ulykken, hvor én blev dræbt og mange kom til skade i større eller mindre grad.
Det er udstyr med kollisionsvarsler og nødbremsning, der kunne have gjort en forskel, mener Carl Johan Almqvist. Udstyret findes i Volvos nye FH-serie og bliver obligatorisk i alle nye lastbiler i EU fra 2015.
Ved hjælp af kamera og radar måler systemet, om der er fare for kollision, og advarer derefter føreren med en rød lampe - herefter blink og lyde - inden systemet selv begynder at bremse lastbilen.
»Får du mindsket hastigheden, så mindskes uheldets omfang også,« siger Carl Johan Almqvist ifølge nyteknik.se.
[add:380]