23948sdkhjf

Gigant-ulykke kunne være undgået

Nødbremsesystemer som dem, der bliver lovpligtige fra 2015, kunne have forhindret den kæmpeulykke på den svenske motorvej E4 nordøst for Helsingborg på Tranarpsbroen i starten af sidste uge.

Det siger Carl Johan Almqvist, der har ansvar for trafik og produktionssikkerhed hos Volvo Trucks, ifølge nyteknik.se.

I alt 43 køretøjer blev indblandet i ulykken, hvor én blev dræbt og mange kom til skade i større eller mindre grad.

Det er udstyr med kollisionsvarsler og nødbremsning, der kunne have gjort en forskel, mener Carl Johan Almqvist. Udstyret findes i Volvos nye FH-serie og bliver obligatorisk i alle nye lastbiler i EU fra 2015.

Ved hjælp af kamera og radar måler systemet, om der er fare for kollision, og advarer derefter føreren med en rød lampe - herefter blink og lyde - inden systemet selv begynder at bremse lastbilen.

»Får du mindsket hastigheden, så mindskes uheldets omfang også,« siger Carl Johan Almqvist ifølge nyteknik.se.

[add:380]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11