FDM: Underkørings-kofangere er for dårlige
EU indførte i 2007 krav om, at alle lastbiler og lastvognstrailere skulle have monteret underkørings-kofangere, der forhindrer biler i at køre helt ind under lastvognens bagende. En ny test, som FDM har lavet i samarbejde med bl.a. tyske ADAC, afslører imidlertid, at kofangerne langt fra virker efter hensigten, oplyser FDM.
At det går så galt, skyldes, at kofangeren er for svag til at kunne modstå belastningen ved et sammenstød. Derudover sidder den for højt placeret til at fange en bagfrakommende personbil. Testen viser imidlertid, at samme personbil vil klare kollisionen langt bedre, hvis blot kofangeren forstærkes, og dens placering ændres en smule. En operation der anslås at koste omkring 750 kroner pr køretøj.
Ifølge tal fra Vejdirektoratet mister i gennemsnit to mennesker om året livet på de danske veje i underkøringsulykker, mens 11 kvæstes. I Tyskland er tallet op mod 40 dræbte i tilsvarende ulykker, mens 400 kommer svært til skade.
På baggrund af testen af underkørings-kofangere vil FDM nu tage kontakt til de danske myndigheder med henblik på at få ændret og skærpet kravene til lastbilers kofangere.
[add:352]