DEBAT: Det er da tankevækkende
Jamen du har da ret, Jens Dyrberg. Det er bare således, at i Sverige har man, som du nok også ved, to begreber for følgebiler - Varningsbil (Alm. Følgebil) og Eskortbil (VTL eller Politi). Det er jo således, at krav om Varningsbil begynder ved 3,10 m i bredden, og hvis transporten samtidig er 30 m lang, skal der være 2 Varningsbiler - dernæst hvis transporten er over 4,5 m bred eller over 35 m lang, går det helt store apparat i gang med op til flere VTL'er og Varningsbiler, alt afhængig af transportstrækningen bl.a. i indre byer m.v..
Som det er herhjemme, burde de til lejligheden "opfundne" spejlregler afskaffes, og man burde samtidig nedsætte grænsen for, hvornår det er påkrævet at have følgebil med som i Norden (Norge 3 m / Sverige 3,10 m). Hvorvidt der findes statistik for, hvor mange uheld der sker med særtransporter, ved jeg ikke, men når der sker uheld, går det som regel grueligt galt, eller ved mindre uheld uden personskade kommer det jo ofte kun til forsikringselskabernes bord.
Dernæst - når vi taler regler, hvor alle andre arbejdsgrupper opholder sig eller arbejder på motorvej etc., skal de være beskyttet udefra for anden kørende trafik, men der er intet krav om dette for følgebilschauffører, når de render rundt og flytter afspærring ved vejarbejder for at hjælpe måske dig med at komme igennem, eller hvor vi holder stille ude i måske 3. spor for at krybe under en bro m.v. - det er da tankevækkende, eller er det mig, der helt har misforstået noget? Det tror jeg næppe.
Jan Petersen, Easy Transport & Service ApS
Stenhusvænget 8
4300 Holbæk
[add:352]
[add:376]