Stolthed hos Volvo
Totalmarkedet for tunge lastbiler i Danmark over 16 tons blev i 2012 på 3.366 køretøjer, hvoraf Volvo tegnede sig for 925, hvilket svarer til en markedsandel på 27 procent. Det gjorde endnu en gang Volvo til markedsleder på det danske marked.
Totalmarkedet for tunge lastbiler steg en anelse i 2012 i forhold til året før men er stadig langt fra totalmarkedet, før den internationale lavkonjunktur satte ind i 2009. Alligevel er Volvo Trucks mere end tilfreds med resultatet.
»Vi er både stolte og glade for at blive markedsleder igen på det danske marked, og det i et år hvor Volvo Trucks havde særlige udfordringer. Vi skulle både markedsføre og sælge vores bestående produktprogram og tillige en helt ny produktserie. Det har glædet os, at kunderne stadig har tillid til Volvo-produktet og tillige har taget rigtig godt i mod vores nye FH-serie. Det er vi både stolte og ydmyge over for - succes forpligtiger,« udtaler Commercial Trucks Manager Peter K. Andersen fra Volvo Group Trucks Danmark A/S.
"Slutstillingen" for 2012 på det tunge lastbil-marked (over 15 ton) blev således:
Volvo 27 %
Scania 23 %
MAN 18 %
Mercedes-Benz 15 %
DAF 7%
Iveco 6%
Renault 4 %
Øvrige 1 %
Kilde: De Danske Bilimportører
[add:380]
[add:377]