FDL: Kørselsafgift skal kompenseres
Det er for langt ude, når V og S af parti-taktiske grunde, skændes om, hvem, der har gjort hvad, mens man benægter fakta. Sådan lyder det fra FDL som kommentar til den aktuelle debat om indførslen af kørselsafgifter for lastbiler, som først blev lanceret fra 2015, men som der siden er sået tvivl om.
»
Uanset, hvilken forklædning en kørsels-afgift optræder i, er vi klare modstandere af enhver form for fordyrende elementer i vores hverdag. Der skal ikke herske den mindste tvivl om, at FDL kun kan støtte en helt neutral omlægning af vejbenyttelses-afgifter/vægtafgifter. Politikerne må da snart kunne forstå, at der ganske enkelt ikke er råd til øgede omkostninger i vognmandsbranchen. Jeg synes, det er sørgeligt, at politikerne taler så meget om at skabe flere arbejdspladser, mens de samtidigt pålægger os ekstra afgifter, som bestemt ikke skaber grobund for flere arbejdspladser. Tværtimod taber flere brancher terræn i forhold til udenlandske konkurrenter, så vi er desværre inde i en skæv spiral, som i sidste instans koster os alle, og ikke mindst samfundet, dyrt,« siger Christian Jensen, formand for FDL, til foreningens nyhedsbrev.
Han stiller også spørgsmål til, hvordan afgifterne skal opkræves, og hvad et sådan system vil koste.
»For selv om vognmænd jo almindeligvis ikke er højt uddannede økonomiske eksperter, men "kun" almindelige mennesker, kræver det jo ikke ligefrem nogen ikke doktorgrad at vide, at det vil kræve et ekstrem kompliceret system at holde rede på den rigtige registrering af alle køretøjer til den rigtige pris. Med IC 4 tog-skandalen, førerløse fly, flere håndfulde IT skandaler og DSB i tankerne, kan man vel ikke lige bebrejde nogen, at man gyser ved tanken om, at politikerne endnu engang skal ud og købe ind og investere i teknik. Der er desværre så mange fortilfælde af økonomisk kostbare fejltagelser, at sporene i en uhyggelig grad skræmmer os,« fastslår Christian Jensen.
[add:377]
[add:369]