Kort alpe-varsel rammer vognmænd
I løbet af 2012 meldte Østrig og Italien flere gange ud om midlertidige kørselsforbud for lastbiler på vigtige vejstrækninger gennem Alperne. Et enkelt af varslerne kom kun 24 timer, før forbuddet trådte i kraft.
ITD er med i Alpetransitgruppen, som består af flere brancheorganisationer, hvis medlemmer kører gennem Alpelandene. Gruppen har sendt en række breve med ønske om forbedringer til østrigske og italienske politikere og til EU-Kommissionen.
I brevene er der flere grelle eksempler på korte varsler.
Eksempelvis blev et natkørselsforbud på Inntal-motorvejen 1. november 2012 først offentliggjort af myndighederne dagen før. Østrig meldte 2. april 2012 om kørselsforbud i påsken den 5. april 2012. Provinsmyndighederne i den italienske provins Sydtyrol besluttede, at der var kørselsforbud på Brenner-motorvejen 17. maj 2012. Beskeden kom først ud to dage før forbuddet.
»EU-forordningen om fri bevægelighed i det indre marked understreger behovet for hurtige udmeldinger, når den frie vareudveksling periodevis bliver indskrænket. Som minimum bør virksomhederne få en uge til at forberede sig,« siger chefkonsulent Anders Jessen fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD.
Han peger på, at problemet er særligt stort i Italien, som har meget skrappe regler ved overtrædelser af kørselsforbud. Lastbilen og chaufførens kørekort kan blive beslaglagt i flere måneder.
»Der er brug for, at EU-Kommissionen lægger ekstra pres på medlemslandene, så vi får stoppet disse uheldige hindringer for den frie bevægelighed,« understreger Anders Jessen.
Ved kørselsforbud må en lastbil eksempelvis ikke køre på en bestemt del af en motorvej på en bestemt dag. Argumentet for midlertidige kørselsforbud kan være helligdage, miljø, vejarbejde osv.
[add:385]