DEBAT: Kommentarer til ventende øst-biler
Jeg er helt enig med Leif i, at det er forkasteligt, at tingene får lov til at fortsætte på denne måde, når vi andre, der holder fast i, at vi vil have den pris, det koster, og ikke vil deltage til den vanvittige pris, kan have svært ved at finde nok at lave på trods af, at mange har været i gang i mange år og kan levere en ordentlig service og i et sprog, som passer.
Allan Englund
Solbærvej 4
4690 Haslev
Angående syn af lastbilerne i hjemlandene, så tror jeg, det er billigere for dem at køre papirerne hjem i personbil, købe et stempel hos en lokal politimand og så ellers køre videre.
Hvorfor skulle østlandenes bilsyn dog være anderledes end deres udstedelsesprocedurer for kørekort?
Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro
Det med syn af disse udenlandske lastbiler har også tit undret mig. For så meget gods bliver der ikke kørt frem og tilbage mellem DK og østlandene. Men jeg er kommet frem til, at det er nok nemmere at sende en synsmand herop med div. stempler i lommen, end at sende fx 80 biler til Rumænien (og billigere, de skal jo ikke tages ud af deres daglige rute).
Så kan han da sagtens bo 14 dage i Padborg, og bilerne bøjer lige ind omkring og får et stempel, så bilen er synet. Det betyder jo ikke noget, at han bor der i 14 dage med alt betalt, mad og drikke, og man kunne næsten komme til at sige div. forlystelser. Han kunne leve som en konge, og det er nok billigere end at sende hele flokken til syn mellem jul og nytår.
Lars Jørgensen
Åbenråvej 14
6340 Kruså
Jeg er af den mening, at det er forkasteligt at se, hvordan østeuropæere i stigende grad overtager det danske transportmarked og det til en langt ringere overenskomst end de danske chauffører.
Når man ligeledes kan læse, at de fleste af de spritbillister, der bliver fanget af lovens alt for korte arm, er med udenlandske chauffører bag rattet.
Det samme gælder uheldsstatistikken i Danmark med lastbiler involveret, der tegner udlændinge sig også for de fleste. Kan godt forstå, de danske vognmænd har problemer med at få det til at løbe rundt, når de skal konkurrere mod speditørernes løn-dumping i form af udenlandske chauffører.
Har flere gange observeret, at udenlandske lastbiler har holdt og ventet på returlæs i 3-4 uger på en grusplads på Århus Havn. Hvad med de sanitære forhold, ja det foregår bagved traileren/kærren, og hvad med bad, nåh nej, det behøver man ikke som chauffør. Dette er decideret ulækkert og sundhedsskadeligt for dem, som færdes i nærheden af disse østeuropæeres offentlige wc.
Nu må der snart tages affære, inden det er for sent!
Leif Jensen
Enslevvej 5
8860 Ulstrup
[add:38]