23948sdkhjf

Særtransportører til kamp mod "tidsrøver"

De tunge særtransporter med vindmøller, gravemaskiner og betonelementer på ladet må kun køre på asfalt og broer, som er vurderet til at kunne klare de mange tons – det klassificerede vejnet.

Klassificeringen er på plads for statsvejene og de tidligere amtsveje, og de er registreret på et kort, som er tilgængeligt på Vejdirektoratets hjemmeside – det såkaldte tungvognsvejnet. Det kniber imidlertid med at få kommunevejene med. Resultatet er tidskrævende og gentagent sagsarbejde.

Gruppe med fart på

Tirsdag holdt ITD’s netværk for særtransportører møde, og blandt punkterne var en orientering fra chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens om indsatsen for at få nedsat en hurtigt arbejdende gruppe. Gruppen skal identificere, hvilke veje det haster mest at få klassificeret.

Samtidig skal den skitsere en model for, hvordan de øvrige veje løbende kan klassificeres og optages på tungvognsvejnettet. Gruppen skal ifølge ITD bestå af Kommunernes Landsforening (KL), Vejdirektoratet og repræsentanter fra erhvervslivet.

ITD har sammen med andre parter i flere år forsøgt at få sagen ”op i gear” i Vejdirektoratets særtransport-følgegruppe. Nu intensiveres indsatsen, efter at et enstemmigt Vejtransportråd i december opfordrede til at gøre noget ved sagen.

Færdigt arbejde

Humlen i sagen er, at de fleste særtransporter begynder og slutter en tur uden for det godkendte statsvejnet. Før en særtransport kan køre ud på de andre veje, skal transportøren sende en ansøgning til politiet. Er der strækninger på ruten, som ikke er klassificerede, søger politiet tilladelse hos den aktuelle vejmyndighed. Er svaret herfra et ok, kommer tilladelsen til særtransporten.

»Hele møllen kører, hver eneste gang en særtransport skal ud og rulle på uklassificerede veje. Det er en stor tidsrøver,« lyder det fra Jørn-Henrik Carstens.

Han forestiller sig, at gruppen finder ud af, hvilke af de kommunale veje der får særligt mange ansøgninger. Herefter arbejder gruppen sammen om at få de veje klassificeret, så særtransporterne kan køre uden gentagne ansøgninger.

Muligvis er en lovændring nødvendig. Det skal gruppen vurdere. Arbejdet kan være færdigt i sommeren 2013, hvis gruppen bliver etableret nu.

[add:38]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074