Dansk Erhverv: Om igen, hr. minister
Som svar på adskillige borgmestres bekymring over, at regeringens planer om en kilometerafgift for lastbiler kommer til at ramme yderområderne hårdt, udtalte skatteminister Holger K. Nielsen (S), at regeringen ikke vil skrue kørselsafgiften for lastbiler sådan sammen, at den særligt går ud over udkantsområderne. Størstedelen af pengene vil blive hentet på de store veje, hvor der afvikles meget trafik, skriver han i en e-mail til Ritzau.
Den udlægning køber Dansk Erhverv dog ikke. Organisationen afviser, at regeringens planer om en kilometerafgift for lastbiler ikke kommer til at ramme yderområderne.
»Både Danmarks yderområder og konkurrenceevne kommer til at lide under disse afgifter. Hvis regeringen begrænser afgifterne til motorvejene, vil det stadig blive dyrere i udkantsområderne. Varer til Danmark kommer primært sydfra og via de store havne. Det kræver nu engang relativt flere kilometer at få dem ud yderområderne fra distributionscentrene end til storbyerne,« siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Pres på de små veje
Dansk Erhverv peger på, at en afgift på de store veje betyde en stærkere belastning af de mindre veje, fordi nogen vil fravælge de dyre motorveje.
»Hvis det kun tager kort tid ekstra at følge en parallelvej til en motorvej, vil bilerne vælge dem. Det giver en hårdere – og helt unødvendig - trafikmæssig belastning af den lokale infrastruktur. Man kan selvfølgelig omfatte flere veje, men det presser blot trafikken ud på endnu mindre veje og koster rigtig meget for yderområderne,« siger Jesper Højte Stenbæk og fortsætter:
»De dyrere transportomkostninger vil få virksomheder til at fravælge Danmark og flytte gods udenom Danmark. Det er rigtig skidt for konkurrenceevnen på et tidspunkt, hvor vi har brug for forbedringer – ikke forringelser. Det er en ommer,« siger Jesper Højte Stenbæk.
[add:377]