ITD stævner staten for OK-paragraf
ITD har indgivet en stævning ved domstolene mod den danske stat med påstand om, at godskørselslovens § 6 stk. 3 er ulovlig. Paragraffen siger, at indehavere af en godskørselstilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, selvom transportvirksomhederne ikke har indgået overenskomst, og selv om overenskomsten ikke er vedtaget ved lov.
Kravet har været en del af godskørselsloven siden 1973 og blev i sin tid begrundet i hensyn til bl.a. arbejdsmiljø og trafiksikkerhed. Siden er lastbiltransporten undergået en omfattende regulering fra bl.a. EU, sådan
,
at der nu gælder fælles regler for fx køre-hvile-tid, uanset lønniveau. ITD mener, at tiden er inde til at få prøvet den juridiske holdbarhed af lovkravet om at følge overenskomster for de vognmandsvirksomheder, som har valgt at stå udenfor.
Presset på den danske transportsektor har de seneste ti år betydet, at andelen af eksportkørsel på danske køretøjer er faldet fra 48% til 19%. Også på hjemmebanen er de danske vognmandsvirksomheder under stigende pres fra udenlandsk cabotagekørsel, som ikke er omfattet af godskørselslovens overenskomstkrav.
»Bindingerne reducerer vore medlemsvirksomheders konkurrencekraft og valutaindtjening,« siger ITD’s direktør Jacob Christian Nielsen og peger på, at ITD’s stævning er et forsvar for den danske arbejdsmarkedsmodel, ikke et angreb:
»Helt enkelt ønsker vi som transporterhverv at få samme vilkår som andre erhverv i Danmark sådan, at man er bundet af de overenskomster, man indgår – ikke af andres. Vi betragter lovkravet om overenskomster som direkte stridende mod den danske model, der jo er baseret på frivillighed og gensidighed. Vi ønsker at få prøvet, om det er lovligt at tvinge overenskomstvilkår ned over de virksomheder, som ikke har overenskomst, og som de derfor ikke har indflydelse på. Det er jo ikke normalt uden for vejtransporterhvervet,« påpeger Jacob Chr. Nielsen.
ITD-direktøren slår fast, at der også på fremtidens arbejdsmarked er plads til kollektive overenskomster, baseret på aftalefrihed og gensidighed. Han ser således også en vigtig rolle for de faglige organisationer fremover.
»Fra vognmændenes side har vi fortsat behov for en stærk arbejdsgiverorganisation i spidsen for forhandlingerne. Men udviklingen gør det nødvendigt, som i søtransporten og i luftfarten, at skabe mere tidssvarende rammer for de pressede danske vognmandsvirksomheder,« siger Jacob Christian Nielsen.
ITD lægger i første instans op til, at sagen henvises til Østre Landsret og forventer et sagsforløb, som kan vare op til flere år, idet sagen involverer mange komplekse juridiske forhold. ITD vil blandt andet inddrage EU-retten, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og Grundlovens principper om delegation af lovgivningsmæssig kompetence til private.
Regeringen etablerede tidligere på året et Overenskomstnævn, hvor repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, det vil sige dem, der forestår overenskomsterne, skal kontrollere, at virksomheder, som står uden for overenskomsterne, overholder de kollektive overenskomster.
[add:377]