Venstre vender sig imod lastbil-afgift
»Det koster arbejdspladser, hver gang politikerne hæver skatter og afgifter. Vi kan ikke længere stå inde for flere afgifter på lastbiler, da det koster arbejdspladser og skævvrider landet,« siger trafikordfører for Venstre Kristian Pihl Lorentzen til jp.dk.
Selvom afgiften blev vedtaget i 2009 under VK-regeringen, er Venstre altså nu klar til at lave en kovending og arbejde for at styre uden om afgiften, der skal skrabe 2,8 mia. kr. ind om året.
Meldingen vækker glæde hos DTL:
»Det er det eneste rigtige at gøre – ikke blot af hensyn til dansk transporterhverv men af hensyn til dansk konkurrenceevne som helhed, den regionale erhvervsudvikling og bevarelse af danske arbejdspladser. Det smider en redningskrans ud til beskæftigelsen, hvis der en gang for alle gøres op med afgiftsåget på danske erhvervsvirksomheder gennem en lastbilafgift,« siger DTL's direktør Erik Østergaard i en kommentar til partiet Venstres ønske om at lægge lastbilafgiften død.
Den kommende kørselsafgift skulle efter planerne i gennemsnit komme til at koste 1,50 kr. pr. kilometer. Erik Østergaard peger på, at selv en lastbil, der blot kører 20.000 km årligt på det afgiftsbelagte vejnet, kommer til at betale tre gange mere, nemlig 30.000 kr. årligt, og en lastbil, der kører 100.000 km ryger helt op på 150.000 kr. årligt – eller 16 gange mere, hvis afgiften blev en realitet.