Gode resultater med førerassistenter
Det europæiske feltforsøg euroFOT bekræfter den positive virkning af elektroniske førerassistentsystemer.
MAN deltog i det fireårige forsøgsprojekt med i alt 57 lastbiler fra 21 transportvirksomheder. Lastbilerne kørte fjerntrafik i Europa og var udstyret med MAN-førerassistentsystemerne Adaptive Cruise Control samt Lane Guard System (LGS), og de tilbagelagde mere end 7,5 millioner kilometer i løbet af forsøgsperioden, der sluttede i juni 2012.
Formålet var at undersøge de elektroniske førerassistentsystemers funktion i virkelig trafik med hensyn til sikkerhed, miljø, udnyttelse og chaufføraccept. Feltforsøget var opdelt i tre faser: efter specifikationsfasen og en pilotperiode startede feltforsøget, der løb over 16 måneder. Her undersøgte man først køremønstret uden assistentsystemer, og derefter med brug af afstandstempomaten ASS og vognbaneassistenten LGS. Desuden indsamlede man chaufførernes subjektive erfaringer, der giver informationer om de enkelte systemers indflydelse og nytteværdi i dagligdagen. Feltforsøget blev afsluttet med en analyse af den samlede virkning.
Fr at opsamle data under kørslen blev lastbilerne udstyret med dataloggere, der sendte data til bearbejdning i en central projektserver. Dataene blev analyseret i samarbejde med projektets partnere og eksperter fra MAN.
Resultater fra feltforsøget
Når der ikke blev benyttet Adaptive Cruise Control, forekom der i gennemsnit seks kritiske hændelser i løbet af en tur på 600 km, hvad der svarer til en gennemsnitlig daglig kørestrækning i fjerntrafik, og med brug af ACC blev det reduceret til blot ét tilfælde.
ACC bidrager også til miljøvenlig kørsel, hvilket ses af, at brændstofforbruget for de deltagende køretøjer blev reduceret med 2 procent i forsøgsperioden, og samtidig steg gennemsnitsfarten med godt 1 procent. Brugen af Lane Guard System havde en positiv effekt ved, at bilerne holdt deres bane bedre og krævede færre styrekorrektioner. LGS forøgede også chaufførernes vilje til at bruge blinklyset ved vognbaneskift.
Resultater fra chaufførundersøgelsen
Chaufførernes erfaringer underbygger de positive resultater, der blev indsamlet ved feltforsøget. Hele 94 procent af chaufførerne fandt, at Adaptive Cruise Control klart forøgede sikkerheden, og 77 procent af dem mente, at ACC gav højere komfort under kørslen. Langt de fleste af chaufførerne benyttede ACC som ofte som muligt, isæt ved kørsel på hovedveje og motorveje.
Chaufførerne synets også, at ACC var nyttigt på strækninger, hvor overhaling var forbudt samt ved kørsel om natten og under dårlige vejrforhold. Under sådanne forhold var også LGS særdeles nyttigt. Ved anskaffelse af en ny lastbil står ACC øverst på chaufførernes ønskeseddel. I det hele taget mener chaufførerne i undersøgelsen, at afstandstempomaten er et af de vigtigste assistent-systemer i lastbilen.
Afstandstempomaten ACC og vognbane-assistenten LGS leveres i de tunge lastbilmodeller og efterhånden også i MAN- og NEOPLAN-turistbusser. LGS leveres også i de nye mellemtunge og lette TG-modeller.
euroFOT (First European large-scale Field Operational Test on Driver Assistance Systems) er et omfattende, Europa-dækkende feltforsøg med aktive, intelligente køretøjssystemer. I løbet af projektet, der startede i maj 2008, er mere end 1000 person- og lastbiler blevet udstyret med en række intelligente teknologier, der gør vejtrafikken mere effektiv, sikrere og mere komfortabel. I alt har 28 firmaer og institutioner fra ti forskellige lande deltaget i forskningsprojektet, hvor der er afprøvet forskellige assistentsystemer, der hjælper føreren til at opdage risici tidligt og dermed forbedre sikkerheden.
[add:369]